Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Hållbarhet

Smartare städer, hållbara transporter och framtidens jobb!

Publicerad: 1 Oktober 2016, 08:00

Catharina Elmsäter-Svärd blir ny vd för Sveriges Byggindustrier.

Självkörande fordon behöver inga skyltar, breda vägar eller stora parkeringsytor. De är tystare, säkrare och tar hänsyn till sin omgivning. Då blir det mer plats för människor. Det är inte fordonet i sig som är det väsentliga – snarare dess funktion och möjlighet som uppstår när transportsystemet baseras på automation, digitalisering, tjänster och är inkluderande. Men varför?


Ämnen i artikeln:

Catharina Elmsäter-Svärd

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 4, 2016.

Självkörande fordon behöver inga skyltar, breda vägar eller stora parkeringsytor. De är tystare, säkrare och tar hänsyn till sin omgivning. Då blir det mer plats för människor. Det är inte fordonet i sig som är det väsentliga – snarare dess funktion och möjlighet som uppstår när transportsystemet baseras på automation, digitalisering, tjänster och är inkluderande. Men varför?

Världens ledare har förbundit sig till 17 globala mål om bland annat miljö, hälsa, hållbara städer och samhällen. Inom transportsektorn finns utmaningar, men också möjligheter. Urbanisering och växande städer ökar konkurrensen om mark. Dels för människors och varors transporter, dels av fler bostäder, affärer och arbetsplatser. Samtidigt ska staden vara attraktiv och hållbar för människor i livets olika skeden. Digitalisering, när allt är uppkopplat överallt leder till nya lösningar efter behov:

- Johan Nilsson flyttade till Stockholm, Europas snabbast urbaniserade stad, men kände sig vilse. Som så kallad datanörd skapade han en app för att hitta. I dag används den av 50 000 i SL:s kollektivtrafik varje dag i samma syfte.
- Nobina köpte appen Res i Sthlm, nu kan de i realtid nyttja kunskap om hur människor söker på appen för att förstå hur människor reser för en bättre trafikledning och planering.
- Drive Now, Car2Go, Sunfleet med flera erbjuder bil mot betalning för körd sträcka då allt fler inser att egen ägd bil inte behövs, då den i snitt används 2 procent av tiden du äger den.

Det handlar om att ha olika möjligheter för att göra det smarta valet för mobilitet oavsett transportslag, för hela resan vid rätt tidpunkt. Det underlättas via digitalisering och mobility as a service. Automatiserade fordon hjälper fler att ta sig fram i stad och på landsbygd. Tekniken finns redan i olika nivåer för att hjälpa förare att vara säker och miljösmart. Med full automation, självkörande, ökar möjligheten att använda tid för annat, och för fler att bli rörliga och inkluderade.

Människor månar om sin tid och ändrar beteende snabbt. Den ökande e-handeln och krav på snabb leverans ökar behovet av transporter där den sista milen blir mer problematisk att nå slutkund. Fler automatiserade, uppkopplade, transporter är ett hjälpmedel vid last mile service på ett hållbart transportsmart vis.

DEN SMARTA STADEN
Bostäder, kontor mm och infrastruktur ska planeras och fungera ihop. Med ökad automation och digitalisering kan mark nyttjas än bättre för de behov som ökar attraktivitet och levnadsvillkor för människor i vardags-, fritids- och arbetsliv, liksom för fler och växande företag. En plats du vill bo på och leva i.

FRAMTIDENS JOBB
Sverige har en tradition av kunnande och kompetens, starka företag och gott samarbete mellan det offentliga, privata, akademi och myndigheter. För att stärka Sverige och företagens konkurrenskraft måste alla hjälpas åt att utveckla och förbättra samt dela erfarenheter. I Göteborg kommer det till våren finnas 100 självkörande Volvobilar med vanliga göteborgare i trafik, i Drive Me-projektet. Vi måste få till fler områden där vi kan testa och demonstrera på riktigt, i Living Labs. Det är viktigt och därför ska vi göra det på riktigt – på fler ställen, i större och större områden.

Catharina Elmsäter-Svärd
tidigare infrastrukturminister

Ämnen i artikeln:

Catharina Elmsäter-Svärd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.