Hållbarhet
Ny rankning: Fastighetsbranschen åter i botten
Publicerad: 30 januari 2020, 04:30
För att nå de globala 2030-målen måste alla företag driva agendan, enligt SB Insight. General Assembly 69th session: High-level Forum on a Culture of Peace Opening Statements by the Acting President of the General Assembly and the Secretary-General, followed by panel discussions Foto: Anders G Warne
Kunskapen om hållbarhet fortsätter att sinka fastighetsbranschen när SB Insight rankar Sveriges mest hållbara företag. “Under tre år har inget hänt”, säger grundaren Erik Elvingsson Hedén till Fastighetsnytt.
Kunskapen om hållbarhet fortsätter att sinka fastighetsbranschen när SB Insight rankar Sveriges mest hållbara företag. “Under tre år har inget hänt”, säger grundaren Erik Elvingsson Hedén till Fastighetsnytt.
Den unika kartläggningen, Sustainable Brand Index B2B 2019 av SB Insight, visar att det har hänt ytterst lite på hållbarhetsfronten sedan mätningarna påbörjades.
– Det är otroligt att fastighetsbranschen, trots draghjälp från högpresterande branscher som energi, inte har lyckats bättre. Under de tre år som vi har gjort studien har inget hänt, säger grundaren Erik Elvingsson Hedén till Fastighetsnytt.
Det tyder på att fastighetsföretagen fortfarande kämpar med att förstå värdet av hållbarhet, för såväl affär som kommunikation, menar han.
– Något som kan komma att straffa sig på sikt.
Logistikföretaget Agility, fastighetsjätten Balder och IT-konsulten Tieto hamnar i botten i rankningen. Riksbyggen utses för andra gången till det mest hållbara företaget inom fastighetsbranschen.
Vilken bransch har klarat sig bäst?
– Energibranschen presterar starkt. Eon kommer trea totalt sett och Vattenfall fyra. Även branscher som FMCG och avfallshantering presterar bra.
Totalt har 75 storföretag i tio branscher bedömts av exekutivt inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige.
I vilken utsträckning har hållbarhet påverkat era inköp de senaste två åren?
Källa: SB Insights
Stor okunskap
En knapp tredjedel, 30 procent, av små och medelstora företag i Sverige tar in hållbarhet som en avgörande faktor vid inköp, enligt rapporten. Ungefär lika många anser att det är en relevant faktor, medan hela 40 procent säger att det inte är viktigt och 32 procent säger sig sakna riktlinjer eller policies för hållbara inköp.
– Det är kanske inte så konstigt att små och medelstora företag ännu inte har lyckats integrera hållbarhet i sitt inköpsarbete. Men det gör det inte mindre oroväckande. Om vi ska lyckas nå 2030-målen måste alla driva agendan, oavsett företagsstorlek, säger Elvingsson Hedén.
Mer om studien
- Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet.
- Studien har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och sedan 2017 på inköpsansvarig i svenskt näringsliv.
- 600 inköpsansvariga på företag med 40–500 anställda har intervjuats om hållbarhet i värdekedjan.
- Totalt 6 000 varumärken har bedömts.
- Studien genomfördes under september–november 2019.
Källa: SB Insight
Hela listan
1 Lantmännen
2 Arla
3 Eon
4 Vattenfall
5 AMF Pension
6 Orkla
7 Stena Recycling
8 Länsförsäkringar
9 DHL
10 Skånemejerier
11 Sortera
12 Folksam
13 Green Cargo
14 Suez
15 Trygg-Hansa
16 Valio
17 Ericsson
18 Ragn-Sells
19 Fortum
20 Preem
21 Riksbyggen
22 DB Schenker
23 CGI
24 OKQ8
25 Wallenstam
26 Spendrups
27 PostNord
28 SPP
29 Circle K
30 Coca Cola
31 Telenor
32 Nestlé
33 Veolia Recycling
34 Unilever
35 HP
36 IBM
37 Handelsbanken
38 Telia Company
39 Klövern
40 If
41 Nordea
42 Carlsberg
43 Skandia
44 Åbro
45 Tele2
46 Vasakronan
47 Atea
48 Renova
49 DSV
50 Bring
51 Skandia Fastigheter
52 Castellum
53 Dustin
54 St1
55 Swedbank
56 Atrium Ljungberg
57 Alecta
58 Ricoh
59 Canon
60 Kungsleden
61 SEB
62 HiQ
63 IFS
64 Kopparbergs
65 UPS
66 Fabege
67 Hufvudstaden
68 Wihlborgs
69 Tre (3)
70 Danske Bank
71 Kuehne + Nagel
72 AMF Fastigheter
73 Tieto
74 Balder
75 Agility
Källa: SB Insight
Teresa Ahola