Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Hållbarhet

Klimatsmarta Stockholm har mycket kvar att göra

Publicerad: 8 April 2014, 14:29

Är staden och medborgarna verkligen är så klimatsmarta som vi tror?


Ämnen i artikeln:

Stockholms stadMatilda Lann

Stockholm som tidigare blivit utsedd till Sveriges klimatstad kammade nyligen hem ett hederspris, tillsammans med Köpenhamn, Chicago och Seoul, för sina ambitiösa satsningar på förnybar energi, när WWF:s stadsutmaning avgjordes i Vancouver. I tävlingen deltog 163 städer från 14 länder och vinnare blev Kapstaden, som utsågs till Årets internationella klimatstad. Staden belönas bland annat för bekämpning av klimatförändringar och för att öka livskvalitén för medborgarna.

Men åter till Stockholm. Det känns ju jättekul att bo och leva i en stad som får fina och gröna utmärkelser var och vartannat år.

Men jag funderar på mina egna iakttagelser… hur beter vi oss egentligen? Och hur motiveras vi att göra mer för en hållbar stad? Köttdiskarna är fortfarande fullproppade med erbjudande om billig biff från utlandet. Ingen köttskatt i sikte. Vi reser som aldrig förr, och vi reser långt. Hur många klimatkompenserar och räcker det? Hela närområdet verkar vara i köksbytartagen, kanske är det ett behövligt stambyte. Men jag hoppas att samma sak inte sker om två år igen.

Så, min fråga i ett miljöprisat Stockholm är om staden och medborgarna verkligen är så klimatsmarta som vi tror?

Jag börjar hos WWF, som är initiativtagare till tävlingen Earth Hour City Challenge 2014. Experten på ekologiska fotavtryck, Carina Borgström Hansson, får först berätta om syftet med denna stadsutmaning.

Carina Borgström Hansson. Foto: WWF

– Vi vill hjälpa städer i Sverige och i världen att bli förebilder med goda exempel. Poängen är att inspirera våra beslutsfattare till vad som behöver göras i omställningen till ett samhälle som bygger på förnybar energi, genom att lyfta fram konkreta saker som händer, säger hon.

De städer som deltar rapporterar utsläpp, åtaganden och åtgärder till en internationell plattform. Efter det har en internationell expertjury bedömt de olika städerna. Stockholm rapporterade in 74 klimatåtgärder. Däribland utbyggnad av cykelnätet, solceller i Järva och förnybara energikällor och energieffektiva åtgärder som ska bidra till att göra Stockholm fossilbränslefritt 2050.

– Juryn konstaterade att Stockholm har många åtaganden som visar ett omfattande grepp kring klimat och hållbarhet. Flera åtgärder är av ett slag som kan inspirera andra städer i världen, exempelvis klimatsmart upprustning av miljonprogram som i Hållbara Järva, säger Carina Borgström Hansson.

Men WWF anser ändå att Stockholm har mycket kvar att göra.
– Statsminister Reinfeldt intervjuades ju här om dagen om att vi exporterar mycket av vår miljöpåverkan. Även om Stockholm lokalt gör en hel del insatser för att få ner utsläppen från till exempel boendesektorn, så kan lokala klimatvinster ätas upp av att många till exempel byter kök vartannat år eller äter mat som leder till stora utsläpp i andra länder. Egentligen kan vi inte tala om hållbarhet så länge vår konsumtion fortfarande driver fram utsläpp. Skulle alla leva som i Sverige skulle vi behöva tre planeter, så svenska städer behöver också inkludera global påverkan från invånarnas livsstilar om de vill bli riktigt hållbara, säger Carina Borgström Hansson.

Hon har en hel del idéer på vad som kan göras för att öka hållbarhetstänket.
– Vi måste öka medvetandet om allt onödigt svinn, till exempel av mat som vi slänger i onödan, i genomsnitt kastas var fjärde matkasse. Få tänker på att man kan återvinna till exempel möbler och inredning. Det vore bra att göra det lite dyrare att slänga saker, det ska löna sig att inte ha så snabba flöden. Det är alldeles för billigt med råvara i förhållande till kostnad för arbete, men över detta har staden begränsat inflytande.

Däremot har städerna goda möjligheter att minska fotavtrycket från invånarnas konsumtion av mat till exempel genom att ha klimatsmarta matsedlar i sina skolor. Ungdomar är ofta mer intresserade av detta än politikerna tror, Carina Borgström Hansson nämner Globala gymnasiet i Stockholm som ett lyckat exempel där eleverna själva var med och beslutade om att skolan skulle servera endast vegetarisk och ekologisk mat.

Carina Borgström Hanssons önskelista på klimatåtgärder i Stockholm

1. Prioritera kollektivtrafik och gång och cykel i ännu större utsträckning och satsa på alternativ till Förbifart Stockholm.

2. Höj ribban och takten för omställningen till förnybart, vi har fina utsläppsmål till 2015 och levererar, sen är det ett stort hopp fram till målen 2050. Stockholm skulle lätt kunna uppnå målet 100 % förnybart till 2030. Vi måste göra oss av med fossilbränsle i kraftvärmeverken. Det eldas till exempel fortfarande med kol i Värtaverket.

3. Hjälp Stockholmarna äta mer hållbart och klimatsmart genom menyval i skolor och andra offentliga restauranger. Skala upp möjligheter att återanvända och återvinna avfall, gör det lättare att sortera organiskt avfall (komposterbart material som man kan göra biogas av)

Röster på stan
Men när WWF fått säga sitt var det dags att gå ut i verkligheten och se vad stadens unga har att säga om saken. De röster som jag möter på Stockholms gator är eniga: Än finns mycket kvar att göra, politiker och makthavare behöver lägga i ytterligare en växel.

Ellen Björk

Namn: Ellen Björk.
Ålder: 33.
Bor: Kungsholmen.
Sysselsättning: Fastighetsutvecklare, Huge.

Upplever du Stockholm som en klimatsmart stad?
    – Stockholm är hyfsat klimatsmart med mycket spårbunden kollektivtrafik, med tunnelbana och pendeltågen. Det finns en ambition att förtäta och bygga bort bilberoendet. Jämfört med många andra städer i världen, till exempel Los Angeles så känns det som att Stockholm är ganska klimatsmart.

Gör politikerna tillräckligt i kampen för en hållbar stad?
   – Man kan alltid göra mer, särskilt inom social hållbarhet, bygga bort segregation och ekonomiska ojämlikheter. Vi har kommit längre med den miljömässiga hållbarheten än den sociala, men det finns definitivt mer man kan göra inom båda områdena.

Namn: Marcus Goodwille.
Ålder: 26.
Bor: Gamla stan och London.
Sysselsättning: Skådespelare och modell.

Upplever du Stockholm som en klimatsmart stad?
   – Jag tycker att Stockholm är en miljövänlig och klimatsmart stad, ni har ett bra sätt att återvinna allting, det är sopkorgar överallt till exempel, så det är inte så mycket skräp här jämfört med London som jag kommer från. Det är en väldigt ren stad i jämförelse, men jag tycker att det ibland är lite frustrerande att man måste ta med vissa sopor hela vägen ner till tågstationen för att sortera. Stockholm ligger antagligen i framkant jämfört med resten av Europa. Kollektivtrafiken i Sverige är fantastisk, du har alltid tillgång till kommunikationer till andra delar av stan, det är ett väldigt effektiv transportsystem.

Gör politikerna tillräckligt i kampen för en hållbar stad?
   – Ärligt talat så kan jag inte säga så mycket om det, men av en snabb iakttagelse ur en utomståendes perspektiv så känns det som att Stockholm är på rätt väg.

Hanna Brandt & Mira Ljung

Namn: Hanna Brandt.
Ålder: 17.
Bor: Stuvsta.
Sysselsättning: Student, Södra Latin.

Upplever du Stockholm som en klimatsmart stad?
   – Vi har ju gjort åtgärder för att förbättra miljön men det finns mycket kvar att göra. Vi når våra miljömål här som vi har uppsatta, om man bortser från våra industriutsläpp utomlands. Det som är bra är att vi har ändrat busstrafiken i stan och det här med dubbdäck på Hornsgatan. Dessutom väljer många Stockholmare cykeln istället för att latåka med bilen. Men det vore bättre om fler kunde åka kollektivt.

Gör politikerna tillräckligt i kampen för en hållbar stad?
    – De försöker ju, men jag tror att det finns en till växel att lägga i. I år har skolan varit den största valfrågan, men man borde börja fokusera mer på miljön, vi har ändå bara en planet, om jorden försvinner då har vi ingen skola eller politik att oroa oss för, det borde prioriteras. Man kan börja med att se över kostnader för kollektivtrafiken, det är många som klagar på att det är dyrt, alla har inte råd med månadskort. Och så vore det bra med mer produktion i Sverige och inte importera så mycket.

Namn: Mira Ljung.
Ålder: 18.
Bor: Enskede.
Sysselsättning: Student, Södra Latin.

Upplever du Stockholm som en klimatsmart stad?
   – Ja, till viss del, men man mörklägger en hel del av utsläppen, vi har inte så mycket industrier här, men istället har vi fabriker i andra länder. Vi konsumerar fortfarande ganska mycket. Å andra sidan är det många som sopsorterar och tänker mycket på miljön.

Gör politikerna tillräckligt i kampen för en hållbar stad?
   – På gränsen, gör det billigare att åka kollektivt och gå ut med att det är miljöfarligt det här med köttkonsumtion, så att folk blir medvetna om det. Ät mer vegetarisk mat.

Oliver Ackmark

Upplever du Stockholm som en klimatsmart stad?
    – Jag tycker att det är relativt klimatsmart. Jag vet att många av mina vänner tänker på sin köttkonsumtion och använder lågenergilampor och så. Man får inte köra med dubbdäck på Hornsgatan och de kommer säkert införa förbud på andra stora gator som Valhallavägen och Götgatan.

Gör politikerna tillräckligt i kampen för en hållbar stad?
    – Det kan jag inte svara på, jag är inte jätteinsatt i de frågorna, men jag hoppas att de gör det.

Namn: Jens Persson.
Ålder: 32.
Bor: Bagarmossen.
Sysselsättning: Kommunikatör, Folkhälsomyndigheten.

Namn: Jens Persson.
Ålder: 32.
Bor: Bagarmossen.
Sysselsättning: Kommunikatör, Folkhälsomyndigheten.

Upplever du Stockholm som en klimatsmart stad?
   – Jag tycker att det finns en hel del kvar att göra. Vi har en kollektivtrafik som inte är speciellt klimatsmart som är för dyr och ineffektiv vilket gör att alldeles för många tar bilen eftersom det lönar sig mer att ta bilen när man ska åka korta sträckor i Stockholm, trots trängselavgiften. Det behövs fler cykelbanor, det är ganska knepigt att vara cyklist på många ställen i Stockholm, det gör väl också att fler tar bilen.

Gör politikerna tillräckligt i kampen för en hållbar stad?
    – Det är väl bra att man har investerat i Citybanan till exempel men Förbifart Stockolm och allt det där, jag vet inte om det är klimatsmarta lösningar. Jag tycker att man ska fokusera på att få färre personer att ta bilen än fler.

Matilda Lann

Text & Foto
Matilda Lann, Reporter

Ämnen i artikeln:

Stockholms stadMatilda Lann

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.