Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Hållbarhet

Intresset för hållbarhet växer – men branschen står och stampar

Publicerad: 31 Mars 2020, 10:00

Genrebild

Foto: Sergey Nivens/Mostphotos

Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, Sustainable Brand Index, firar 10-årsjubileum. Något som firas med purfärska siffror. ”Hållbarhet är mer engagerande än någonsin – men varför är det så svårt för branschen att nå ut? undrar grundaren Erik Elvingsson Hedén.


Andelen svenskar som aktivt pratar om miljö, klimat och samhällsansvar är i år högre än någonsin och är nu uppe i hela 75 procent, enligt SB Insight. 

– Hållbarhet är mer engagerande än någonsin bland konsumenterna, säger bolagets grundare Erik Elvingsson Hedén, till Fastighetsnytt. 

När mätningarna inleddes 2011 låg siffran på 59 procent, vilket 2013 sjönk till lägstanivån 51 procent. Intresset kulminerade med klimatmötet i Paris i december 2015, minskade något när Donald Trump blev president 2016 och fick ny fart igen med Greta Thunberg 2019, enligt tioårsanalysen. 

Läs även: Ny rankning: Fastighetsbranschen åter i botten 

Kunskapen om hållbarhet fortsätter dock att sinka fastighetsbranschen, som hamnar på plats 15 av totalt 35 branscher. Branschen har dock bara varit med i rankningen i tre år, så någon tioårsanalys om utvecklingen kan därmed inte ges. 

Erik Elvingsson Hedén är dock allt annat än imponerad över den utvecklingen som har varit. 

– Branschen står fortfarande ganska still och stampar. Jag upplever inte att det händer så mycket inom hållbarhet och ställer mig återigen frågan: Varför är det så svårt för branschen att nå ut? 

Bland fastighets- och byggbolagen hamnar HSB, Skanska, Riksbyggen, JM och Peab högst i rankningen av Sveriges mest hållbara bolag. 

Topp 10 lista – mest hållbara branscher 2020

Matbutiker

Apotek

El och värme

Myndigheter

Hotell

Skogsägare

Mat

Försäkring

Digitala

Skönhet

 

Källa: SB Insight

Mest hållbara bolag 2020

Ikea

Änglamark

Ica

Coop

Apoteket

Lantmännen

SJ

Systembolaget

Saltå Kvarn

Arla

 

Källa: SB Insight

Sustainable Brand Index

2020 har totalt 58 000 respondenter intervjuats i Sverige, Finland Norge, Danmark, Nederländerna, Estland, Lettland och Litauen. 

 

Respondenterna utgörs av ett riksrepresentativt urval av befolkningen i varje land. 

 

Totalt 1 400 varumärken har bedömts utifrån FN:s globala mål för hållbar utveckling. 

 

I Sverige intervjuades 21 640 respondenter under perioden december 2019 till februari 2020, och 381 varumärken på den svenska marknaden bedömdes. 

 

Källa: SB Insight

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.