Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Hållbarhet

Hur skapar vi hållbara städer?

Publicerad: 15 Januari 2015, 15:19

Sara Haasmark

Vi behöver öka takten. Det är städernas hållbarhet det kommer att handla om. Inflyttningen till städer sker i allt snabbare takt och klimatförändringarna är redan en verklighet att ta hänsyn till.


Ämnen i artikeln:

Sara Haasmark

Men hur ska vi då lyckas skapa hållbara städer?

Jag menar att vi behöver ta fram planer för hur vi ska utforma våra städer. Och då menar jag inte dagens översiktsplan. Utan en plan där vi faktiskt vet vad exempelvis en kommun eller en region klarar av miljömässigt, socialt och ekonomiskt och vad som kommer krävas för att klara av framtidens utmaningar. En hållbarhetsplan.

Ta CO2- utsläpp som ett exempel. I en hållbarhetsplan skulle kommunens eller regionen utsläpp finnas uträknad tillsammans med åtgärder för att kompensera och minska dem. Exempelvis med förbättrad kollektivtrafik.

Och sedan motsvarande beräkningar för andra nyckeltal som påverkar hållbarheten, såsom sysselsättning, jämställdhet, korruption och så vidare.

Nu kanske någon protesterar och påpekar att nyckeltal som dessa redan finns. Men jag menar att även om vissa nyckeltal finns, så saknas helhetsbilden över kommunens resiliens eller kapacitet. Och då även vilka åtgärder som krävs för att stärka den.

Det behövs svar på frågor som: hur har vi förberett oss på den påverkan klimatförändringarna har på just vår kommun eller vår region. Hur svarar vi upp mot den ökade inflyttningen så att det dagliga resandet kan göras så klimatsmart som möjligt. Och både påverkan och insatser behöver förtydligas med beräkningar. Och på samma sett behöver en mängd frågeställningar grundligt arbetas igenom för att finna risker och få fram goda lösningar.

Tidigare i år beslutade regeringen att Trafikverket i samråd med Boverket ska ta fram riktlinjer för så kallade stadsmiljöavtal med fokus på hållbara transporter i städer. Tanken är att se på helheten och bygga samman Sverige – både socialt och fysiskt och bidra till en enklare vardag med smidigare transporter. Utöver utökad kollektivtrafik handlar det om smidigare byten med hjälp av nya effektiva sätt att samordna kollektivtrafik, cykel och gång. Tanken är att staden ska bli en helhet där det är lätt att ta sig mellan centrum och förort och mellan jobb och fritidsaktiviteter oavsett om en väljer buss, tunnelbana, spårvagn eller cykel.

Det verkar mycket intressant och ska bli spännande att se hur snabbt vi kan se resultat. I kollektivtrafiken finns det mycket kvar att göra. Att se till helheten och sambanden och försöka lösa helheten genom att ordna detaljerna är klokt.

Staden måste stärkas så att den inte lever över sina tillgångar. Stadens invånare måste må bra både idag, imorgon och lång tid framöver.

Genom samarbete, diskussioner och genom att dela med oss av goda exempel är det möjligt att nå den hållbara staden.

Men möjligheterna för de boende att påverka hur staden utvecklas behöver utvecklas. Att tidigt i processen få möjlighet att komma med synpunkter exempelvis genom att på olika fysiska platser och över nätet bidrar till både mer medborgardialog och därmed färre överklaganden.

För det är få av oss som vill bli tillsagda exakt hur vi ska leva våra liv. De allra flesta vill göra val, så långt det är möjligt och då behöver fler få vara delaktiga i lösningarna.

Vi måste öka takten. Och vi behöver visionära hållbarhetsplaner för städer och hela regioner. Vi behöver öka samarbetet på alla möjliga nivåer och inom alla möjliga områden. Vi behöver dessutom ännu större möjligheter för invånarna att medverka till hur våra städer ska utvecklas. För att få vara med och bestämma är en förutsättning till att känna delaktighet.

Sara Haasmark
Hållbarhetschef Fastighetsägarna Stockholm

Ämnen i artikeln:

Sara Haasmark

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.