Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Hållbarhet

Hållbart och flexibelt om kunden får välja

Publicerad: 24 Oktober 2012, 12:06

De senaste tio åren har arbetsplatsens kontorsceller förvandlats till öppna landskap.

Under seminariet ”Lokalen som tjänsteerbjudande” på Business Arena diskuterades framtidens kontor.


Ämnen i artikeln:

Business Arena

Mindre kvadratmeter och flexiblare arbetsplatser ska öka effektiviteten på kontoret där två starka drivkrafter är miljö och teknik. Under seminariet ”Lokalen som tjänsteerbjudande” på Business Arena diskuterades framtidens kontor.

Kontoren går mot minskad yta per arbetare. De senaste tio åren har arbetsplatsens kontorsceller förvandlats till öppna landskap och nu är trenden aktivitetsbaserade arbetsplatser där arbetsmiljön styrs av arbetsuppgiften för stunden.

Mer gemensamma utrymmen
Intåget av smarta telefoner, iPads med mera innebär att arbetsplatsen inte längre kan definieras som skrivbordet på jobbet, vi kan arbeta i alla miljöer. När Jonas Hurtigh Grabe från Veldhoen + Company undersökte beläggningsgraden vid skrivborden på kontoret hos ett antal företag nådde inte ett enda över 50 procent.

Aktivitetsbaserade arbetsplatser verkar vara framtidens melodi, flexibla kontor med utrymme för mobilitet och gemenskap. Bill Page, director EMEA office research på Jones Lang LaSalle, pekar på trenden där gemensamma utrymmen stod för 30 procent av kontoret för tio år sedan, idag är det 50 procent och 2020 kommer det att vara 70 procent.

Ökade krav från hyresgäster
Hyresgästerna ser ut att överlag få mer inflytande där fastighetsägarna helt enkelt får anpassa sig till nya krav.  Jennica Lenning, project manager på Swedbank sammanfattar det bra när hon anger skälen till Swedbanks flytt till Sundbyberg – öppet, modernt, flexibelt och hållbart.

För hyresgästerna själva blir kontoret ansiktet utåt, mot kunder och ny arbetskraft. Hur man arbetar på ett kontor blir ett sätt att ”branda” företaget.
– Personer i dag vill jobba i lokaler som svarar mot deras egna värderingar. Det måste man tänka på som företag, säger Lotta Strömgren, regionchef syd, NCC Property Development.

Service A och O
Vad innebär det här för de som äger och förvaltar? Peter Palm, universitetsadjunkt på Malmö Högskola, tror att branschen behöver lyfta blicken och leverera bättre tjänster, framförallt ta lärdom av andra branscher. Men han tycker att det har blivit bättre.
– Jag tycker att det skett en förändring, för 10 år sedan talade man om kundstock i årsredovisningarna, nu nämns orden hyresgäst och kund så det har hänt något i branschen, säger Peter Palm.

Klaus Hansen Vikström, affärsutvecklingschef på Fabege, var tidigare i modebranschen. Där bytte man leverantör efter 3 månader om det inte funkade, något han tagit med sig till Fabege och pekar på att det är viktigt att se till att kunden kan fokusera på sin egen verksamhet.
– Funkar inte kaffemaskinen så är det mitt problem, inte kundens, säger Klaus Hansen Vikström.

Upp till bevis

Under seminariets paneldiskussioner var enigheten stor kring så gott som alla frågor, nästan oroväckande samstämmigt tycker Björn Linderborg, vd för Newsec Asset Management, och menar att det nu är upp till bevis med de storstilade planerna. Men han ser det som positivt att det finns ett fokus och ett driv i branschen.
– Man tar upp frågor som hållbarhet, utformning av arbetsplatser och kundens behov. Det gäller att vara operativt duktig för att det är där vi ökar värdena och inte genom en allmän inflationshöjning. Att jobba kontinuerligt med produkten kombinerat med ett tjänsteerbjudande mot hyresgästerna tycker jag har varit en viktig del av diskussionerna i dag. Det jag slås av är att man kan tycka att det är en konservativ bransch men hos samtliga aktörer som varit här i dag fanns en stor förändringsvilja och vilja att tillgodose de nya behoven som kommer från hyresgästsidan.  Utmaningen blir att se om vi har kapital att genomföra de storstilade planerna som mycket av det här handlar om, säger Björn Lindeborg.

Mattias Fröjd

Allt från Business Arenas seminarier finns att läsa i Fastighetsnytt nummer 5 som kommer ut fredag den 26/10.

Ämnen i artikeln:

Business Arena

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.