Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Hållbarhet

En perfekt surdeg

Publicerad: 26 Oktober 2012, 12:59

Bojan Ticic

Äntligen. Efter två år och fler bedrövelser, otaliga rykten och masshysteri skedde det då till slut. Apples senaste flaggskepp iPhone 5 släpptes nyligen till försäljning. Gensvaret var enormt. Över fem miljoner exemplar såldes under den första försäljningshelgen (då telefonen inte ens gick att köpa i Sverige).


Ämnen i artikeln:

Bojan Ticic

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 5, 2012

Äntligen. Efter två år och fler bedrövelser, otaliga rykten och masshysteri skedde det då till slut. Apples senaste flaggskepp iPhone 5 släpptes nyligen till försäljning. Gensvaret var enormt. Över fem miljoner exemplar såldes under den första försäljningshelgen (då telefonen inte ens gick att köpa i Sverige).

Människor har tältat, köat och knuffats, och telekombolagens kundtjänster har varit kraftigt överbelastade av människor som ringde i hopp om att få bekräftat att de kommer att bli först med den nya prylen i handen. Jodå, undertecknad svalde betet med hull och hår och kan meddela att de första leveranserna har sålt slut och att det numera är flera veckors väntetid för en av de fina telefonerna.

Ett liknande drama utspelade sig nästan samtidigt, dessutom i samma bransch. De konkursade Expertbutikerna höll utförsäljningsrea med trängsel, slagsmål och kundvagnsattacker som följd. Expert var den andra elektronikkedjan efter OnOff att kasta in handduken och ge upp för den hårda konkurrensen och de extremt pressade marginalerna som kännetecknar branschen. Kontrasterna i handeln är stora trots att utvecklingen av detaljhandelns omsättning enligt de flesta bedömare fortsätter att vara stark. Under den senaste tiden har det spekulerats om vilken som är nästa krisbransch och där sport- och fritidshandeln varit en flitigt förekommande kandidat. Svensken fortsätter dock att idrotta som aldrig förr och den starka hälsotrenden verkar inte ge vika. De senaste siffrorna från HUI visar också att sporthandelns storformat och breda sortiment lockar alltfler kunder från traditionella sko- och konfektionsbutiker.

Mediabolagen är experter på att kartlägga människors beteenden och exploatera aktuella trender, men också att skapa nya trender och behov som människor inte riktigt visste att de hade (Apple är för övrigt också experter även på detta område). Därför kan en snabb titt i de kommersiella tv-kanalernas tablåer ge mer information än man först vågar tro . Den för några år sedan dominerande Martin Timell-trenden med allsköns heminrednings- och hemmafixarprogram verkar närmast ha förbytts i en bredspektrig regnbåge av matlagnings- och bakprogram där vi alla får lära oss hur man bäst vårdar en surdeg på råg eller slår upp en luftig sabayonne. Enligt den senaste tidens rubriker i branschmedia är det just bygghandel och DIY som haft svagast utveckling.

Detaljhandeln och därmed också handelsfastigheter har en mer tätt knuten koppling till den omgivning där de verkar. Äger man handelsfastigheter har man att hantera hyresgäster vars betalningsförmåga styrs av de människor som lockas till butikerna och spenderar sina pengar där. Börjar man dyka djupare bakom individers konsumtionsmönster och börjar man dessutom analysera vilka faktorer som ligger bakom människors beslut att överhuvudtaget spendera pengar på vissa varor, är man inte långt ifrån att ta steget in i psykologins förtrollande värld. Det hela tenderar att bli tämligen komplext och analyskrävande.

Komplexa resonemang med många parametrar leder i tider av ovisshet ofta till försiktighet och riskaversion. Den senaste statistiken över transaktionsvolymerna tycks visa att investerarna blivit mer försiktiga än tidigare när det gäller just handelsfastigheter. Endast ett fåtal affärer har gjorts under året och det är framförallt utländska aktörer som driver marknaden i spåren av den mycket svåröverblickbara eurokrisen.

Tider av ekonomisk oro påverkar alltid människors beteenden och styr i olika omfattning både konsumenters och investerares beslut. Det är många ställningstaganden som behöver utvärderas och när de utvärderats behöver beslut om färdriktning fattas. I dagens tudelade och trendkänsliga värld där den framtida ekonomiska utvecklingen är oviss och där ett nytt prylsläpp kan orsaka masshysteri samtidigt som en branschkollega går i konkurs blir det lite svårare än annars.

Bojan Ticic
Analytiker, Jones Lang LaSalle

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 5, 2012

Ämnen i artikeln:

Bojan Ticic

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.