Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

En åtgärd i jämställdhetens tecken

Publicerad: 24 april 2014, 13:15

Nu gäller det för partierna att lyfta fram de frågor som de vill driva i valrörelsen. Skola, vård, omsorg och stabilitet i ekonomin har redan lagt sig som ett starkt stråk i debatten. Jag tror nog att jämställdhet kan bli en het potatis.


För nu har Feministiskt initiativ ökat till nära två procent, och även om de inte kommer in i riksdagen kan de ta röster från andra partier som gärna skulle vilja ha dem. Så vad kan vi vänta oss för utspel. Tja, att alla partiledare markerar att de är feminister och är för jämställdhet. Vad innebär det mer konkret? Att kvinnors löner ska komma i samma nivå som mäns? Att fler kvinnor ska komma in i bolagsstyrelser? Att pappor ska vara hemma lika mycket med sina barn som mammor? Det handlar om makt och ekonomi. Det är inget nytt. Min bedömning är att detta är sega strukturer och ska det ske något måste ett konkret, mödosamt och målmedvetet arbete bedrivas. Upp till bevis!

Som kulturgeograf och genusforskare ser jag även helt andra saker som berör jämställdheten. Jämställdhet är för mig ett politiskt ord som starkt betonar likhet. Genus eller kön och den forskning som bedrivs med dessa förtecken är vidare. Den försöker belysa, förstå och förklara olika fenomen där genus kan ha betydelse. Kulturgeografi handlar om den byggda miljön och människans relation till den. Människan är både en man och en kvinna och män och kvinnor lever i mindre eller högre grad olika vardagsliv. Det är här min forskning tar sin utgångspunkt. Jag har gjort många intervjuer och läst många dagböcker där mina informanter antecknat Var, När, Vad de gör en vanlig dag. Därför har jag kommit att intressera mig för framförallt hur kvinnor förflyttar sig mellan olika platser som de måste ta sig till för att få det dagliga livet att gå ihop.

Rent generellt gör kvinnor och män lika många resor varje dag men män förflyttar sig längre sträckor och använder lite mer tid, vilket innebär att de rör sig med en högre hastighet. Det beror huvudsakligen på att de kör bil oftare än kvinnor. Kvinnor åker mer kollektivtrafik cyklar och promenerar oftare än män. De uträttar också oftare ärenden i samband med att de går till och från jobbet.  Därmed tillbringar de mer tid på cykelbanor, trottoarer och perronger utanför förskolor och livsmedelsbutiker än män. Dessa blir viktiga platser för kvinnor både hur de är utformade och hur de förvaltas. Låt mig ta exemplet trottoarer och snöröjning. Om det uppfattas som att i första hand få bort snön från gatorna prioriteras bilar och indirekt män. Om däremot det viktigaste är att se till att folk inte halkar och bryter benen på trottoarerna gynnas kvinnor.

Låt mig spinna vidare på detta tema. Att åka buss, tåg innebär alltid att stå längre eller kortare tid vid en hållplats eller en perrong. Hur ser de ut? Oftast väldigt fula, ibland vandaliserade med klotter på kurens väggar, kanske cigarettfimpar och snusloskor utslängda och överfyllda papperskorgar. Det blir man trött av att se. Det kan man ändra på och det ser också snyggt ut på många håll. Men så har vi reklamen. Busskurens väggar hyrs inte sällan ut till företag samtidigt som de ska ge skydd mot väder och vind. Avklädda kvinnokroppar i underkläder kan jag t ex bli väldigt trött av att tvingas betrakta och det är jag inte ensam om.

Har ni någon gång stått och väntat eller stigit av vid en hållplats en sen kväll? Kanske med ett grönstråk eller park i närheten? Med i vissa fall en stark belysning precis på busskuren så att man själv blir väl synlig men inte kan se andra som rör sig i närheten. Obehagligt. Många kvinnor har berättat för mig hur utsatta de känner sig i den situationen. De är helt enkelt rädda för att bli utsatta för ett övergrepp. Detta kan man göra något åt. En ljussättning som sprider ljuset till omgivningen och som inte bländar. En placering av hållplatsen så att man inte hamnar rakt i ett buskage när man stiger av och inte minst anlägga gångstigar så att det finns alternativ och som är överblickbara. Det kan vara frestande att bygga en gångtunnel så att den som ska till eller från hållplatsen inte ska behöva korsa en gata med mycket trafik. I trafiksäkerhetens tecken. Tyvärr har det byggts många förfärliga gångtunnlar, som att gå in i ett mörkt schakt utan att veta vad som finns därinne. Det kan jag bestämt påstå att det gillar inte kvinnor. Då går de hellre över vägen Här finns plats för nytänkande.

Egentligen är det som jag sagt här inget nytt och åtgärderna självklara när det väl uttalats, men uppenbarligen fungerar det inte riktigt bra i praktiken. Även om jag utgått från vad kvinnor vill förändra skulle jag vilja hävda att även män skulle ha nytta av det. Dock kanske inte de bilburna männen som aldrig står på en hållplats. Då är vi tillbaka till det jag sa inledningsvis. I slutändan handlar det om makt och hur vi använder våra ekonomiska resurser. Att vårda hållplatser i kollektivtrafiken är att ha betraktat världen med genusglasögon och gjort något konkret. En åtgärd i jämställdhetens tecken.

Tora Friberg
Professor vid Tema Q, Linköpings universitet.
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur.

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.