Måndag03.08.2020

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Forskning

Forskare har uppfunnit genomskinligt trä

Publicerad: 30 Mars 2016, 10:15

Det genomskinliga träet placerat över KTH:s logga.

Foto: KTH.

Forskare vid avdelningen för biokompositer på KTH har tagit fram ett transparent trä. Tanken är att det bland annat kan användas till husfasader som samtidigt är solcellspaneler.

Ämnen i artikeln:

KTH

Energianvändningen inom byggsektorn står för mellan 30 till 40 procent av den totala energikonsumtionen. En av fördelarna med det framforskade träet är enligt forskarna att råmaterialet är både billigt och hållbart. Dessutom har träet låg densitet, vilket gör det lätt.

Det är i denna kontext som Lars Berglund och de andra KTH-forskarnas genomskinliga trä ska placeras. Materialet kan nämligen användas som material i solceller och huspaneler där en kombination av de två är en tänkbar och önskvärd applikation. Det går också att tillverka fönster av träet.

– Att använda det transparenta träet som beståndsdel i solceller är klokt eftersom man då drar nytta av träets låga kostnad, tillgängligheten och att det kommer från en förnyelsebar råvara. Det blir extra viktigt då vi behöver täcka in stora ytor med solceller. Transparenta träpaneler är också användbara som fasader då genomskinligheten släpper in ljus men samtidigt inte kommer att vara så glasklara att det kommer att gå att titta in i huset. Det går dock att göra fönster av trä som det går att se igenom, om så önskas, säger Lars Berglund, professor och chef för Wallenberg Wood Science Center på KTH.

Den transparenta träbiten placerad över en bok. Foto: Peter Larsson.

Transparensen skulle alltså kunna bidra till att solenergin används för uppvärmning – ungefär som ett växthus – och därmed sänka uppvärmningskostnader.

Det transparenta träet är som en typ av träfaner där beståndsdelen lignin i trä på kemisk väg tagits bort. Sedan har träet impregnerats med en transparent polymer med optiska egenskaper som matchar träet.

– När ligninet avlägsnat blir det bruna träet vackert vitt. Trä är dock inte optiskt transparent naturligt, så för att uppnå den effekten så måste det skräddarsys på nanonivå. Detta har gjorts av forskare tidigare, men då i mikroskopisk skala för att studera träets anatomi. Ingen har tidigare övervägt möjligheten att skapa större transparenta strukturer för att använda till exempel solceller och i byggnader, säger Lars Berglund.

Nästa steg i forskningsarbetet är att jobba vidare med att använda materialet i redan omskrivna solceller och som träpaneler, samt att skala upp tillverkningsprocessen och ytterligare öka träets transparenta egenskap.

– Vi avser också arbeta vidare med olika typer av träslag, säger Lars Berglund.

Maria Nordlander

Källa: KTH

Ämnen i artikeln:

KTH

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.