Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Digitalisering

Webbinarier – ny grogrund för affärer i skuggan av corona

Publicerad: 31 Mars 2020, 13:00

Videokonferenser och webbinarier ökar i värde i takt med att coronakrisen gör det svårt att träffas i verkliga livet.

Foto: Mostphotos

Flera aktörer har på sistone lanserat webbinarium som en effekt av coronakrisens påföljder. Inledningsvis är sändningarna gratis, men kan också vara ett sätt för bolagen att bereda mark för digitala tjänster. ”Jag ser det som testbäddar”, säger Peter Lingmerth, vd på Fastighetsnytt.


Ämnen i artikeln:

Business ArenaWSPSNSCoronaviruset

Folkhälsomyndigheten har förbjudit sammankomster med över 50 personer tills vidare för att minska smittspridningen av coronaviruset. Restriktionen har resulterat i att fler aktörer i stället försöker befästa sin digitala position med livesändningar och andra tjänster. 

Business Arena, som ingår i Fastighetsnytt Förlag AB, lanserade exempelvis förra veckan Business Arena Talks. Slutna rundabordssamtal för branschens beslutsfattare, som sänds via en videolänk och under ledning av en initierad samtalsledare. 

Varför lanserades konceptet? 

– Vi ser ett behov av att samtala kring det som händer i världen med personer som står inför liknande utmaningar och ville skapa en plattform för detta med vårt breda kontaktnät i branschen, säger Peter Lingmerth, vd för Fastighetsnytt och Business Arena.

Tanken är att ge deltagarna möjlighet att få stöta och blöta olika frågeställningar kring coronakrisen. 

– Konceptet kommer säkert att leva vidare och innefatta andra infallsvinklar, ämnen och målgrupper, säger Lingmerth. 

Hur påverkas era fysiska events av coronakrisen? 

– Precis som alla andra verksamheter påverkas även vår av den pågående krisen. Men än så länge har bara ett event påverkats. 

Han syftar på Business Arena Göteborg som har flyttats fram från april till november, och det är fortfarande oklart om bolagets största event, Business Arena Stockholm, också drabbas i september.

– Vår tro och förhoppning är att coronakrisen har lugnat ner sig tills dess. Men givetvis arbetar vi kontinuerligt med olika tänkbara scenarion, som vi förbereder oss parallellt för.

”Ju mer digitala vi blir desto större är också behovet av att mötas”.

Hur ser ni på livesändningar och ökad digital närvaro på sikt?

– I så här exceptionella lägen är det väldigt kul att se hur olika typer av digitala initiativ får liv! Jag tror att många initiativ lever vidare, även när vi är tillbaka i en mer normal vardag.

Peter Lingmerth fortsätter:

– Jag ser det som testbäddar för olika format, som sedan antingen lever vidare eller läggs ner. Personligen tror jag dock att möten face-to-face fortsatt kommer att ha väldigt stor betydelse. 

Kanske ännu mer efter coronakrisen, då det på många håll finns ett uppdämt behov av att träffas för att nätverka.

– Vi märker tydligt hur det påverkar oss och vår vardag att inte kunna träffas IRL. Ju mer digitala vi blir desto större är också behovet av att mötas.

Även WSP och SNS har lanserat nya mötesserier i spåren av coronakrisen:

European Construction är ett annat exempel – och har redan nu bokat in ett datum för en unik livesändning i sommar.

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.