Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Digitalisering

Stockholm tappar i PwC:s ranking

Publicerad: 22 Januari 2014, 14:57

Stockholm hamnar på 9:e plats och backar en placering när PwC och Urban Land Institute (ULI) listar upp Europas hetaste fastighetsmarknader för året 2014 i sin årliga rapport Emerging Trends in Real Estate. Köpenhamn går om Stockholm som Nordens hetaste marknad och hamnar på 8:e plats.


Ämnen i artikeln:

PWC

Stockholm hamnar på 9:e plats och backar en placering när PwC och Urban Land Institute (ULI) listar upp Europas hetaste fastighetsmarknader för året 2014 i sin årliga rapport Emerging Trends in Real Estate.  Köpenhamn går om Stockholm som Nordens hetaste marknad och hamnar på 8:e plats.

München är, liksom i fjol, den hetaste marknaden men årets bubblare är Dublin som tar språnget från 20:e till 2:a plats.

Rapporten underrubrik är Fastigheter återvänder (e. Real estate returns) och den syftar på slutsatsen att investerarnas riskbenägenhet verkar ha börjat öka igen när de jagar avkastning. Det förklarar bland annat Dublins stora språng från i princip ointressant för två år sedan till den hetaste idag. Både inhemska och internationella investerare lockas av prisnivåer och ljusa ekonomiska utsikter på Irland. Även Spanien har ökat i intresse bland de investerare som har svarat på PwC och ULI:s enkät.

Förklaringen till att Stockholm tappar på listan tror Robert Fonovich, ansvarig för fastighetssektorn hos PwC i Sverige, kan vara att utländska aktörer ser Stockholm som en fullt prissatt stad där framtida hyresutveckling redan är inkluderad i priserna.

– För att hitta de riktigt goda möjligheterna krävs i så fall lokal närvaro som ger möjlighet att hitta affärer under radarn vilket passar inhemska aktörer bättre, skriver han i ett pressmeddelande.

Du hittar rapporten under fliken Rapporter här på hemsidan.

Sverrir Thór

Ämnen i artikeln:

PWC

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.