Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Fortsatt stora störningar för Lantmäteriets e-tjänster: ”Går inte att handlägga i systemen”

Publicerad: 11 maj 2022, 12:49

Lantmäteriet tillhör Finansdepartementet och huvudkontoret ligger i Gävle. Foto: Wikimedia/Trebor

Lantmäteriet har fortsatt tekniska problem där vissa e-tjänster inte har fungerat sedan onsdag morgon. ”För närvarande har vi fortsatt produktionsstopp”, säger Maria Brander, pressansvarig på Lantmäteriet, till Fastighetsnytt.

Ämnen i artikeln:

Lantmäteriet

Philip Wallin

philip.wallin@bbm.bonnier.se


Uppdaterad text 12 maj

Lantmäteriets tjänster används dagligen av folk i branschen – men även banker, mäklare och privatpersoner. 

Sedan tidig onsdag morgon har tekniska problem ställt till det för många som använt e-tjänsterna på myndighetens sajt. Bland annat tjänsten för lagfarter och inteckningar samt ansökningar för tjänsten om spridningstillstånd för drönare. 

– Sedan ska jag inte säga att det inte är fler tjänster men det är dem jag känner till i nuläget, säger Maria Brander, pressansvarig på Lantmäteriet. 

Vad kan störningen bero på?
– Vi har lokaliserat felet men vet inte vad som är orsaken till problemet. Vi jobbar med alla tänkbara resurser för att kunna lösa dem och kunna vara uppe i normal drift. 

Har ni haft problem förut?
– Det vågar jag inte säga, inte som jag känner till. 

Kan det handla om en hackerattack?
– Det finns inget som tyder på någon yttre påverkan i nuläget. 

Även kundtjänst har legat nere under dagen. Så folk har inte kommit fram när de har försökt ringa. 

– Vi har tvingats stänga ned kundcenter och det är mer för att vi inte kommer åt våra system. Om man ringer in till oss så skulle vi inte ha kunnat koppla vidare eller göra sökningar i alla våra system. Därför togs det beslutet. Men om man söker någon specifik person kommer man fram. 

Även under torsdagen fortsätter driftstörningarna för Lantmäteriets e-tjänster. 

– Tyvärr är teknikproblem ännu inte lösta. För närvarande har vi fortsatt produktionsstopp. Vi har öppnat vår växel för att kunna informera våra kunder och alla som hör av sig. Däremot går det inte att handlägga i systemen, säger Maria Brander till Fastighetsnytt. 

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev