Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Digitalisering

Fastighetsägarna Service anklagas för monopolism

Publicerad: 29 Maj 2020, 11:47
Uppdaterad: 1 Juni 2020, 07:42

I sommar lanseras en ny boendeapp, Avy.

Foto: Fastighetsägarna

I sommar lanserar Fastighetsägarna Service en ny digital app, Avy, för sina boende. Men satsningen möter hård kritik.


Ämnen i artikeln:

Fastighetsägarna

Fastighetsägarna Service uppger sig länge ha varit på jakt efter en lämplig partner i arbetet med att ta digitalisera förvaltningsbranschen. Till slut föll vinstlotten på Avy, som grundades 2018. 

– Det känns naturligt att inleda ett samarbete med den partner som bäst kan bidra till att stärka vår långsiktiga vision med att förenkla och skapa framtidens fastighetsägande, säger Stefan Younes, vd på Fastighetsägarna Service i ett pressmeddelande. 

I sommar körs en första pilot på Avy och senast nästa år ska nästan alla de 35 000 boende som Fastighetsägarnas Service hanterar ekonomisk förvaltning åt använda appen.

– Vi har tillsammans utvecklat flera bra lösningar för vår förvaltning, säger Younes i uttalandet. 

Bristande konkurrens

Detta får dock Roger Tofft, grundare av Proptech Sweden, att se rött. Så här skriver han på Linkedin:

– Nu sticker jag ut hakan. Är det inte märkligt att en oberoende part väljer ut vissa aktörer som man ska arbeta med och helt plötsligt blir marknaden skev. Är det så vi vill att den svenska fastighetsmarknaden ska fungera? 

Per Svensson, vd på Croisette, stämmer in i kritiken mot Fastighetsägarna Service. 

– Det är bara att gratulera Avy till en väg in på ett fenomenalt sätt. Det enda man kan fråga sig är hur en organisation som Fastighetsägarna kan stå bakom detta, säger han till Fastighetsnytt. 

Varför?

– De skapar en ny typ av monopolsituation, eller organisationen ger i vart fall sina medlemmar synen om att detta är rätt. 

Värna valfriheten

Per Svensson utvecklar att fastighetsbranschen inte behöver den här typen av affärsmodeller och silos, där kunden (fastighetsägaren) blir av med kunden (hyresgästen). 

– Nej, det finns tyvärr inget bra med det ur någon annans perspektiv än ur Fastighetsägarna Service och Avys synvinkel, säger han. 

Läs även: Croisettes nya mål: digitalisera förvaltningsmarknaden

Svensson nämner samtidigt att det pågår en mängd andra initiativ som förhoppningsvis kan leda till att marknaden luckras upp. 

– Valfrihet och konkurrens är två viktiga ingredienser, som tyvärr saknas i det här fallet. Avys tjänst är superbra, men vi får nog lära oss att tänka på avsikterna med tjänsten innan en organisation som Fastighetsägarna sätter sin stämpel på det. 

Så här besvarar Stefan Younes kritiken i ett mejl till Fastighetsnytt: 

– Fastighetsägarna Service är ett uppdragsförvaltningsbolag som erbjuder tjänster till små och stora fastighetsägare, oberoende av medlemskap i föreningen Fastighetsägarna. 

Han fortsätter:

– Samarbetet med Avy blir en del av vårt redan breda tjänsteutbud och inte minst en del av vårt digitala erbjudande där vår befintliga kundportal utgör kärnan för oss i dag.

Fastighetsnytt har även sökt Avy för en kommentar, utan resultat. 

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

Fastighetsägarna

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.