Få hela storyn
Starta din prenumeration
Meny
Nyheter
Fastighetsmarknad
Ekonomi & finans
Samhällsbyggnad
Opinion
Podcast
Business Arena
Fastighetsjobb
Utbildning
Nyheter
Fastighetsmarknad
Ekonomi & finans
Samhällsbyggnad
Opinion
Podcast
Business Arena
Fastighetsjobb
Utbildning
Digitalisering
Publicerad: 30 Januari 2017, 14:26
Illustration: Petter Furå.
Boverket får i uppdrag att utreda hur detaljplaner ska utformas digitalt, samt hur en sådan reglering skulle kunna se ut. Målet är att digitala detaljplaner ska göra planprocessen smartare och betydligt snabbare.
Även om digitala detaljplaner har funnits under en längre tid, har det inte funnits någon gemensam standard för hur de ska utformas. I brist på nationella regler har kommunerna därför gjort på olika sätt vilket försvårat möjligheten att återanvända informationen för annat.
– Att den geografiska informationen är utbytbar mellan aktörerna i plan- och byggprocessen är A och O för en effektiv process. I dag tappar vi delar av den geografiska informationen under planprocessen och den färdiga detaljplanen har ungefär samma funktionalitet som när planerarna gjorde detaljplaner på papper. Med digitala detaljplaner lägger vi grunden för smartare och betydligt snabbare arbetssätt och nya spännande e-tjänster, säger bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson.
Regeringsuppdraget syftar därför till att skapa ett enhetligt arbetssätt för alla kommuner. Det ska sedan skapa förutsättningen för den geografiska informationen i planen att användas av andra än kommunen, exempelvis arkitekter som kan få fram exakta mått inför en bygglovsansökan. Även lantmätares jobb ska förenklas genom att nya fastighetsgränser sätts ut.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti i år.
Maria Nordlander