Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag10.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Arkitektur

Nya vd:n ska ta Tengbom ”back to basics”

Publicerad: 25 November 2020, 14:32

Jan Mattsson var tidigare vd över Swecos arkitektverksamhet i Sverige.

Foto: Christoffer Skogsmo

Mitt i krisen tillträdde Jan Mattsson för ett par veckor sedan som ny vd för arkitektbyrån Tengbom. När 10 procent av personalstyrkan har sagts upp under pandemin riktas fokus på kärnan och all verksamhet i egna byrån Hjördis pausas.


Ämnen i artikeln:

Tengbom ArkitekterJan MattssonSweco

Efter många år inom Swecos arkitekturverksamhet utsågs Jan Mattsson i våras till Johanna Frelins efterträdare. För ett par veckor sedan tillträdde han, efter en minst sagt skakig tid för hela samhället, inte minst arkitektbranschen. 

Den första tiden har tillbringats i videomöten med alla nya medarbetare, ett ”märkligt” sätt att börja på ett nytt jobb, men det har ändå funkat förvånansvärt bra, enligt Jan Mattsson. Än så länge har han inte stakat ut riktningen framåt, utan vill börja med att lära känna organisationen ordentligt. 

Läs även: Tengboms nya vd: Marknaden svängde redan i fjol

– Tengbom fungerar väldigt bra redan som det är i dag. Jag har ingen ambition att komma in och styra om allting, men det klart att det finns saker som jag på sikt kommer att vilja utveckla. 

Coronakrisen har slagit hårt mot den konjunkturkänsliga arkitektbranschen. På Tengbom har 10 procent av en personalstyrka på cirka 600 personer antingen permitterats eller sagts upp. 

– En del av uppsägningarna är direkt kopplade till pandemin och situationen i samhället. Men redan under förra året kände branschen av en utplaning av den högkonjunktur som vi har varit inne i under så många år. Så att det är väl en kombinerad effekt. 

Jan Mattsson säger att det är ansvarstagande att som bolag anpassa sig efter rådande förutsättningar. 

Läs även: Ivar Tengbom är död, vi måste bygga vår usp på någonting annat” 

– Det handlar ytterst om de medarbetare som är kvar att vi säkerställer att vi har en stabil verksamhet. I arkitektbranschen, som ju ofta är tidigt drabbat i konjunktursvängningar så är det ju en ”naturlig del”. Jag har varit med så länge nu att jag varit med om ett antal lågkonjunkturer nu, och vi är ganska duktiga på att anpassa oss till marknadsförutsättningarna. 

Samtidigt tror han att arkitekter, som ofta drabbas tidigt i konjunktursvängningar, är bättre än andra på att hantera nedgångar. Men för yngre eller nyare arkitekter kan det vara svårare, tror han. 

De som varit med ett tag vet att det här går över, det finns en förtröstan i det också

– Nu är det så länge sedan vi hade en lågkonjunktur så min upplevelse är att det är många medarbetare som aldrig varit med om en lågkonjunktur. På så sätt tror jag att det har varit chockartat för många. Men de som varit med ett tag vet att det här går över, det finns en förtröstan i det också. 

Hårdare konkurrens

En fråga som diskuterats flitigt är prisnivåerna i branschen, som Jan Mattsson tycker är för låga. Han menar att man inte lyckats få upp priserna under högkonjunkturen när man haft chansen. 

– Lyckas man inte med det i en högkonjunktur så slår ju det hårdare även i en lågkonjunktur såklart. 

I och med pandemin har antalet uppdrag dessutom blivit färre, något som bidragit till ytterligare prispress när det är hårdare konkurrens om de jobb som finns. 

– I nuvarande situation finns det ju ett inslag av prispress - då blir det svårare att höja priserna. 

Hur jobbar ni för att höja priserna? 

– Även i dessa tider tycker jag att det är viktigt att hela tiden prata med kunderna och skapa en förståelse för vad vi gör och vilka värden vi skapar. Jag tycker att det är jätteviktigt att ta och få betalt för det värde som arkitekterna levererar. Det är en högkompetent yrkeskår som inte minst i dessa tider kan skapa otroligt viktiga värden för våra kunder och för samhället. 

Läs även: Coronaslaget mot arkitektkåren förvärrat av prispress

För några år sedan startade Tengbom en egen design- och varumärkesbyrå som heter Hjördis. Dåvarande vd Johanna Frelin såg satsningen som en varumärkesförflyttning och en breddning av affären. 

– Nu expanderar vi affärsområdet med allt fler tjänster inom design som vi ser stor efterfrågan på i takt med att arkitektkontorens roll och kundernas behov förändras, sa Johanna Frelin 2019. 

Jan Mattsson säger att det inte är aktuellt att ytterligare bredda verksamheten utan snarare läge att gå ”back to basics”. 

– Arkitektföretagets kompetens är värdefull och stark och i dag är exempelvis hållbarhet, digital kompetens, kommunikation och varumärkesstärkande arkitektur är en självklar del i alla framgångsrika arkitekturprojekt. Det är något som våra kunder förväntar sig och som vi utvecklar och satsar på som en del av kärnaffären. 

Ska Hjördis finnas kvar? 

– I den här situationen som vi befinner oss i har vi skurit även där och i det här läget bedrivs ingen fristående verksamhet i Hjördis. Vi fokuserar på att utveckla vårt kommunikativa och varumärkesstärkande erbjudande som en del av kärnverksamheten och uppdragen.  

Maria Nordlander

Redaktör

maria.nordlander@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.