Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arkitektur

När vattnet blir en del av undervisningen

Publicerad: 8 december 2015, 17:00

Foto: Torben Eskerod.

Danmark har stolta traditioner som sjönation. När Köpenhamns kommun lät uppföra en ny grundskola i Sydhavn är såväl arkitektur som undervisning intimt kopplad till vattnet.


Ämnen i artikeln:

Köpenhamn

Danmark har stolta traditioner som sjönation. När Köpenhamns kommun lät uppföra en ny grundskola i Sydhavn är såväl arkitektur som undervisning intimt kopplad till vattnet.

En skolbyggnad ska vara lämplig för undervisning. Det låter självklart. Ändå kan man fråga sig om de byggnader man själv tillbringade grundskolan i under 1970- och 80-talet verkligen var så lämpliga. Nåväl, det är lätt att kritisera, men hur skulle man vilja att en skola skulle se ut om man fick välja?

Det är inte så enkelt som att Köpenhamns kommunala maritima och naturvetenskapliga profilskola utgör svaret. Däremot är det ett intressant exempel på hur man gestaltar idéer om lärande och undervisning i arkitektonisk form i samklang med den omgivande miljön. Skolan är på 9500 kvadratmeter och ligger på Støberigade i Sydhavnen i södra Köpenhamn. Byggherre är den kommunala Barn- och ungdomsförvaltningen och under invigningen den 4 september var stadens borgmästare Frank Jensen på plats. Huvudarkitekter är danska JJW Arkitekter.

Det handlar om vatten
En grundtanke är att byggnaden både till det yttre och inre ska samspela med omgivningen och läget precis intill vattnet genomsyrar konceptet.

– Närheten till vattnet är en grundförutsättning för hela stadsdelen, genom närheten till vattnet kopplas skolan till den lokala livsstilen. Vattnet är en avgörande del av skolans profil, som är vetenskap och vatten. Nere vid bryggan byter man om till våtdräkter, där finns kanoter och kajaker, idrottsundervisningen sker på och i vattnet. Ett viktigt drag i undervisningen är att lära barnen om vattnets stora betydelse för den danska kulturen, och för de naturvetenskapliga ämnena, säger Lars Birn Lindeberg som är partner och ansvarig för området undervisning och kultur på JJW Arkitekter.

Foto: Torben Eskerod.

Foto: Torben Eskerod.

Variation ger motivation och fysisk rörelse
Inne i skolbyggnaden varierar rummen i storlek och utformning på ett ovanligt uttalat sätt. Tanken är att det ska förbättra barnens inlärningsförmåga.

– Variationen gör det lustfyllt att vara på skolan, vilket är förutsättningen för att barn ska vara motiverade att lära sig saker. Variationen stimulerar känslor och öppnar sinnena för upplevelser, och lärdomar. Den uppmuntrar till nyfikenhet och lust att se efter vad som finns bakom nästa hörn eller nedanför nästa trappa, säger Lars Birn Lindeberg.

Han menar också att variationen i sig bidrar till ökad fysisk aktivitet hos barnen.

– Vi vet att fysisk aktivitet stimulerar inlärningsförmågan. Hjärnan och kroppen är ihopkopplade på ett sätt som fysiska upplevelser kan stimulera.

Daniel Bergstrand

En längre version av artikeln publiceras i Fastighetsnytt nummer 6, som utkommer på fredag.

Ämnen i artikeln:

Köpenhamn

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.