Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Arkitektur

Drömskrinet

Publicerad: 28 Februari 2013, 12:14

Palace of Assembly i indiska staden Chandigarh tillhör ett av Le Corbousiers kända verk.

“Vilka visioner! Vilka härliga grejer! Kom hit och titta! Det är ju en rumpa! Nej, det är en cigarr! Barn, ungdomar och vuxna småpratar, pekar och fotograferar,” skriver krönikören bland annat.


Ämnen i artikeln:

Örjan Wikforss

Måleri, skulptur och arkitektur behandlar alla rummet, men för arkitekturen är det huvuduppgiften. Le Corbusier gick in i sitt hemliga laboratorium på förmiddagen och arbetade med måleri och skulptur, för att på eftermiddagen ägna sig åt skriv- och ritarbete i ateljén.  Med 400 projekt och 75 byggnader världen över är han den ledande 1900-talsarkitekten. Vad Moderna museet nu visar är hur hans målningar och skulpturer bildar grunden till den poesi i arkitekturen han eftersträvade. Utställningen är ett drömskrin fyllt av skisser, teckningar, målningar, skulpturer och arkitekturmodeller.

Vilka visioner! Vilka härliga grejer! Kom hit och titta! Det är ju en rumpa! Nej, det är en cigarr! Barn, ungdomar och vuxna småpratar, pekar och fotograferar.

När en grupp lyckliga småbarn hittar fram till modellen av Unité d’Habitation, den vertikala trädgårdsstaden från tidigt 1950-tal, stannar tiden. 337 etagelägenheter i en jättebyggnad med stomme i armerad betong. Förskola och terrass med motionsspår på taket och utsikt över Marseillebukten. Så stor och så lätt på samma gång. Ett hus är en bostadsmaskin, menade han. Allt förändras och till maskinåldern hör maskinstaden. Städerna är omoderna och ohälsosamma, det finns inga bostäder åt ungdomarna. Det är kolossalt olyckligt. Så kunde han argumentera och föreslå att Gamla stan i Stockholm skulle rivas och ersättas av höga bomaskiner i park.

Det är kanske i de vackra villorna som det bäst kommer till uttryck hur Le Corbusier vidareutvecklade själva rumsbegreppet och bidrog till att vidga vår rumsuppfattning. Det klassiska rummet med tydlig kompositionsordning och mittpunkt, som gör det lätt att uppfatta, ersattes av öppna rum. Pelare bar bjälklagen och väggarna kunde flyttas isär. Vi fick rum för rörelse, maskinålderns öppna rum.

Le Corbusier och hans samtida drömde om att husen skulle byggas med industriella metoder, men tekniken räckte inte till. Så det till synes industriella är ofta byggt sten på sten, ytterst elegant och sparsmakat. Denna tidiga funktionalism urholkades till senare tiders produktionsfunktionalism, som helt saknar de arkitektoniska kvaliteterna.

Ute i de sociala medierna surrar det av buttra kommentarer om vad Le Corbusier har på Moderna att göra. Det finns ju inget utrymme för nostalgiska promenadstäder i Le Corbusiers visioner. Han passar inte in i det tidsenligt ”lämpliga” och numera ska ju ”olämpliga” böcker, skulpturer och tavlor undanhållas publiken.

Jag fäster mig för en monter med snäckskal. Le Corbusier skriver om de fragment han samlar ihop vid sjöar och hav. De har inte bara plastiska egenskaper, utan också utomordentlig poetisk potential. Arkitekturen och naturen förhöjer varandra. Det är en ledtråd i tolkningen av utställningen; hur det ”hårda” kombineras med det ”mjuka” till konst som attraherar mer än någonsin: Kom hit och titta! Det är ju en rumpa! Nej, det är en cigarr!

Arkitekten är slav under konkretionen (och dåtidens dåliga betongbyggnadsteknik) medan målaren och skulptören har full frihet att lära känna människan i sitt sammanhang, menade han. Med måleri och skulptur utforskade han arkitekturens former. I artiklar, böcker och föredrag argumenterade han för sin övertygelse. I detta har han mycket att lära oss: en arkitektur i maskinåldern ska ha poetiska kvaliteter, det räcker inte med att bygga fort och billigt. Allt hänger samman.

Le Corbusier ritade en gång ett drömskrin med ett ”Boîte à miracles” för forskning inom teater, musik, elektronik och dans.

Örjan Wikforss
Arkitekt SAR/MSA, professor
Arkitekturanalys sthlm AB

Blogg: orjanwikforss.wordpress.com

Ämnen i artikeln:

Örjan Wikforss

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.