Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Vilken bransch tillhör fastighetsbranschen?

Publicerad: 28 Februari 2017, 07:52

Peter Siljerud.

Foto: Elias Ljungberg.

När framtidsforskaren Peter Siljerud inledde Business Arena Umeå ställde han bland annat frågan vilken bransch individerna i publiken tycker sig tillhöra. Fastigheter? Upplevelser? Storytelling? En indikation på att det gäller att anpassa sin yrkesmässiga självbild till en värld i snabb förändring.


Ämnen i artikeln:

Business ArenaUmeåFastighetsmarknaden i norra Sverige

När framtidsforskaren Peter Siljerud inledde Business Arena Umeå ställde han bland annat frågan vilken bransch individerna i publiken tycker sig tillhöra. Fastigheter? Upplevelser? Storytelling? En indikation på att det gäller att anpassa sin yrkesmässiga självbild till en värld i snabb förändring.

En värld där blinda åker självkörande personbilar, japaner har virtuella flickvänner, där alla börjar en måltid med att ta bilder på maten för att publicera dem på sociala medier, där löpare kryddar tävlingsupplevelsen med att bli jagade av zombies. Till stora del är den märkliga science fiction-värld som Peter Siljerud beskriver redan här. Bara en sådan sak som att Storuman e-handlar mest i Sverige (sett till antalet paket levererade till genomsnittligt hushåll under 2012). För fastighetsbranschen kan det handla om det spännande ordet ”temporaritet” menar han. I exempelvis ett köpcentrum kan det vara bra med plötsliga omflyttningar.

– Nyckfullhet skapar spänning, säger Peter Siljerud.

Hjärnans värsta fiende?
Peter Siljerud kallar kontoret för ”den dagliga nattklubben”. Återigen finns det ett omättligt behov av upplevelser som ska stimulera kreativa medarbetare och hålla dem kvar på företaget. Dock inte nödvändigtvis just på kontoret. Peter Siljerud har identifierat en tydlig frikoppling mellan arbete och arbetsplats. Varför inte ha ett möte i en självkörande bil när ingen behöver ha koll på rödljus och hastiga inbromsningar? En stark nutida trend, kontorslandskap, ifrågasätts av den uppmärksammade hjärnforskaren Katarina Gospic. Hon kallar dem ”hjärnans värsta fiende”. Inte så konstigt kanske att många väljer att jobba i mysiga hotellobbymiljöer eller på en strand i Thailand (Peter Siljerud visade en bild på en sandstrandsarbetande Johanna Hermann Lundberg som ger röst åt Fröken Ur). Det viktiga är att hjärnan får vara i centrum och skapa nytta, och träffa andra hjärnor.

– Det sociala är nyckeln i framtiden, säger Peter Siljerud.

Det finns nog en del att lära. Peter Siljeruds bok ”Bryt normerna” har undertiteln ”allt du har lärt dig om arbetslivet är fel”.

Daniel Bergstrand

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.