Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Krönika

Sverrir Thór: Lämnar kaffet en bitter eftersmak?

Publicerad: 8 Oktober 2019, 05:00

Sverrir Thór skriver om pressade Espresse House.

Foto: Mostphotos / Fastighetsnytt

Avslöjandena om Espresso House väcker onekligen frågor om lönsamheten i företaget som har kommit att bli en av Sveriges mest prominenta tagare av vakanta retailytor de senaste åren, skriver Fastighetsnytts Sverrir Thór i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

Espresso HouseSverrir Thór

De senaste dagarna har det framkommit alarmerande uppgifter i media om kafékedjan Espresso House som indikerar att det finns en hård kultur i företaget och att arbetsmiljöförhållanden är minst sagt svåra. Avslöjandena om Espresso House väcker onekligen frågor om lönsamheten i företaget som har kommit att bli en av Sveriges mest prominenta tagare av vakanta retailytor de senaste åren.

Svenskarna gillar sitt kaffe och de senare åren har Espresso House ridit på den vågen och vuxit fort. Samtidigt har den fysiska handelns utmaningar satt frågan om hållbara affärsmodeller inom sektorn på sin spets och allt fler butiker har lagts ner. Det i sin tur har skapat ett behov för nya hyresgäster, ett behov som den expansiva kafékedjan mer än gärna har fyllt. Känslan att det dyker upp nya kaféer av just det varumärket är det flera än endast undertecknad som upplevt och enligt uppgifter på Espresso Houses hemsida opererade man i mars 2018 över 430 kaféer i Norden. Sedan dess har nog ett och ett annat kafé tillkommit, för ganska exakt ett år sedan öppnade man exempelvis ett kafé i Hamburg.

Anemisk vinst

Tittar man på de ekonomiska nyckeltal som finns tillgängliga för EspressoHouse Holdings AB på allabolag.se så visar de på en stark tillväxttrend men å andra sidan ligger bolagets vinst i intervallet anemisk till obefintlig. Under 2017 gjorde man till och med en förlust om 15,3 miljoner kronor trots en omsättning på 2,3 miljarder kronor. Året dessförinnan gjorde man en vinst på 57 miljoner kronor men med en omsättning på 1,9 miljarder var vinstmarginalen på 5,1 procent relativt låg.

I vanliga fall ganska oroväckande siffror kan tyckas men då ska man ha i åtanke att Espresso House har en oerhört kapitalstark ägare i ryggen i tyska private equity-aktören JAB Holding som köpte det i Lund grundade bolaget år 2015. En ägare som har ett antal imponerande varumärken i sin portfölj, eller vad sägs om Keurig Dr Pepper, Krispy Kreme, Pret A Manger och Jacobs Douwe Egberts. Dessutom har JAB för inte så länge sedan sålt lyxskovarumärket Jimmy Choo så det finns onekligen en stark ägare och det syns tydligt i Espresso Houses böcker.

Även tillväxtbolag behöver lönsamhet

Bolaget hade vid utgången av 2017 en balansomsättning på 4,6 miljarder kronor och ett eget kapital på 2,7 miljarder vilket motsvarar en soliditet på 59 procent. Det finns därför fortfarande en hel del utrymme för tillväxt och en kudde att falla tillbaka på men samtidigt är lönsamheten något som behöver förbättras för att affärsmodellen ska kunna betraktas som hållbar i längden. Att man satsar på tillväxt är uppenbart men tillväxtorienterade bolag behöver också till slut bli lönsamma. I synnerhet då private equity-ägare inte alltid är de mest långsiktiga ägarna och oftast har en tydlig exitstrategi.

Dessutom torde en kapitalstark ägare som JAB Holding inte behöva ägna sig åt sådant beteende som avslöjats senaste dagarna, och som bolaget i princip har medgett. Dessa avslöjanden väcker därför onekligen frågor om hur det egentligen står till med Espresso House samt om ägarens långsiktighet och syfte. Kan det vara så att man förbereder sig för en försäljning av kafékedjan och i så fall, hur bör fastighetsägare förhålla sig till det?

Sverrir Thór

Ämnen i artikeln:

Espresso HouseSverrir Thór

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.