Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Sverige är ett ABC

Publicerad: 22 Mars 2016, 16:30

Catharina Elmsäter-Svärd blir ny vd för Sveriges Byggindustrier.

Idag kan vi kanske skratta åt tanken att bo, arbeta, konsumera och producera i samma kommun. Idag måste vi pendla över gränser för boende, jobb, arbete eller studier. Vår egen och Sveriges byteshandel har ändrats över tid. Vi är beroende av export och import från länder i vår närhet liksom globalt. Det har bidragit till ökat välstånd och välfärd. Men, det påverkar oss också i en snabb urbaniseringstakt när det gäller att få rätt infrastruktur och bostäder på rätt plats, i rätt tid.


Ämnen i artikeln:

Catharina Elmsäter-Svärd

Krönikan är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 1, 2016.

Arbetet med att söka finansiering och samarbetsavtal till nya höghastighetsbanor från Stockholm till Malmö och Göteborg pågår som bäst. Avsikten är att öka bostadsbyggandet i storstadsregionerna då behovet är skriande samt att öka kapaciteten på järnväg genom att separera snabb persontrafik från tyngre godstransport och långsammare regionaltrafik.

När Sven Markelius, stadsplanedirektör i Stockholm (1944-54) såg den snabba befolkningstillväxten under efterkrigstiden inspirerades han av England. Det ledde till ”ABC-konceptet” där bostäder knöts ihop med infrastruktur i gemensam byggfas. Det gällde att tänka rätt från början, och möjlighet gavs då nya markområden skulle tas i bruk.

1954 invigdes Vällingby, 1960 Farsta. Två områden byggda väster och söder om city. Markelius fick slita hårt för att hålla ihop samarbetet inom staden. Det var ju ändå ytterområden, långt från city. Här skulle arbete, bostäder, centrumanläggning, skolor och kollektivtrafik tillsammans med övrig infrastruktur fungera från början. Den gröna T-banan kom till för att knyta samman allt.

Idag kan vi kanske skratta åt tanken att bo, arbeta, konsumera och producera i samma kommun. Idag måste vi pendla över gränser för boende, jobb, arbete eller studier. Vår egen och Sveriges byteshandel har ändrats över tid. Vi är beroende av export och import från länder i vår närhet liksom globalt. Det har bidragit till ökat välstånd och välfärd. Men, det påverkar oss också i en snabb urbaniseringstakt när det gäller att få rätt infrastruktur och bostäder på rätt plats, i rätt tid.

Norrland utgör en stor yta av Sverige med långa avstånd som påverkar samhället, människor och företag bland annat ekonomi, tid, säkerhet och miljö. För näringsliv blir transportkostnad till konkurrensnackdel, dålig infrastruktur påverkar förtroende hos kund då tid, kostnad och funktion måste vara förutsägbart. För människor är avstånd mellan jobb och bostad kostnader som påverkar familjeliv och drömmar.

Sambandet är lika tydligt idag som på Markelius tid. Bostäder och infrastruktur måste planeras ihop. Där infrastruktur byggs och kollektivtrafik finns ökar värdet på bostäder då efterfrågan ökar. Värdet ökar även när miljön är vacker och t.ex strandnära. Där många bor måste bättre kommunikationer finnas.

För enskilda och företag finns nu hot som motverkar nödvändig mobilitet och som om de uteblir snabbare ger positiv effekt i väntan på önskad ny infrastruktur. Långa avstånd medför höga transportkostnader och då blir höjd drivmedelsskatt, flygskatt, vägslitageavgift etcetera ett hot. Låga värden för att bygga hus gör det svårare att få lån. Ovilja då att bevilja dispens i strandnära lägen för att bygga om eller nytt motverkar attraktivitet och därmed höjt värde.

Luleå blev årets tillväxtkommun 2015. Med insikten av att knyta samman infrastruktur och alla transportslag lockas internationella företag och de lokala företagen stärks. Då byggs bostäder som efterfrågas av ny arbetskraft eller studerande. Därför är det bra att strategiska hamnar samarbetar, att godsstråk på väg och järnväg som knyter samman, och att flygmöjligheter inom Sverige och internationellt utvecklas.

Sverige är ett ”ABC” där infrastruktur och bostäder som ett kitt hänger samman och måste planeras ihop.

Catharina Elmsäter-Svärd
Tidigare infrastrukturminister

Ämnen i artikeln:

Catharina Elmsäter-Svärd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.