Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Såhär påverkar Corona vårt val av bostad

Boendemiljön har blivit viktigare när pandemin tvingat oss att vara hemma mer än vanligt, skriver Martin Desmond.

Publicerad: 29 Maj 2020, 11:56

Martin Desmon är civilingenjör och arbetar som associate på rådgivningsbolaget Outpoint. Medlem i MERC Talangnätverk sedan 2017, ett nätverk för fastighetsbranschen där unga talanger erbjuds en plattform för att träffas, utbyta erfarenheter och skapa långsiktiga samarbeten.

Foto: Merc


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetMerc

I tider av Corona har det talats oändligt mycket om framtiden för butiker, restauranger och hotell, men även kontor och storleken på dessa har diskuterats. Den annars evigt aktuella frågan om bostadsbrist har hamnat i skymundan, likaså tankar på hållbart boende, co-living-trenden etc. Det är ju konstigt när de flesta av oss mer eller mindre tillbringat all tid i bostaden sedan början av mars.

Läs även: Logistikmarknaden under utveckling 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Hemmet har, förutom en plats där vi sover, blivit kontoret, lärosalen, haket där man är med sina vänner och i än högre grad den plats där vi äter och träffar familjen. Då är det naturligt att man funderar på hur man egentligen vill bo. Kan pandemin i framtiden påverka valet av bostad? 

Några iakttagelser:

Pandemin har radikalt och snabbt påskyndat digitaliseringen. Vi har antagligen tjänat in år jämfört med en frivillig introduktion. De flesta har insett att digitala möten, digital undervisning etc. fungerar riktigt bra.

Med ibland bara några meter mellan sängen och skrivbordet uppskattar man att komma ut i trädgården, i parken, i skogen. Hållbarhet, miljö och hälsa finns hela tiden i tankarna och för att må bra måste man hitta sätt att röra på sig.

Ingen vill vara ensam. Alla människor, inte minst unga och personer som bor själva, kommer alltid att efterfråga gemenskap.

Vad säger det här oss om framtidens boende? Kanske blir kontoret faktiskt nu lite mindre viktigt. Den tidigare tydliga trenden att arbete kan ske på andra platser har förstärkts, med hemmet som bas, när distansarbete blir allt vanligare. Man skulle kunna tro att barnfamiljer prioriterar ner närhet till kontor och kanske i stället väljer kunna få en större bostad längre ifrån centrum. En bra gissning är regionala noder med bra service och goda kommunikationer för de tillfällen då man faktiskt behöver ta sig till fysiska möten. Minskat resande och ökat fokus på hållbarhet leder kanske till en ny grön bostadsvåg.

Bostadsbrist bland unga och mer arbete på distans kommer intensifiera debatten kring ensamhet. Co-living i olika former kommer nog bli mer populärt, kombinerat med coworking- eller community-ytor där man kan umgås och arbeta. Många kommer se det som ett ekonomiskt effektivt, hållbart och socialt främjande sätt att interagera med sina ”communities of practice”. 

Läs även: ”Regeringens stödpaket till hyresgäster väcker frågor” 

År 2019 gjorde Sifo på uppdrag av Visma en undersökning som visade att bland unga mellan 18 och 29 år vill varannan, 47 procent, ha ett eget företag. Det betyder inte att de vill vara helt ensamma. Kanske större företag hakar på trenden och i stället för att locka med fina kontor attraherar unga med egna co-living-lösningar, för att skapa gemenskap och främja motivation.

Under den här pandemin har man i alla fall kunnat konstatera att våra boendemiljöer har blivit än mer centrala i våra liv och det är rimligt att tro att fler än jag funderat på hur man vill bo i framtiden.

Martin Desmond, civilingenjör och associate på rådgivningsbolaget Outpoint. Medlem i MERC Talangnätverk sedan 2017, ett nätverk för fastighetsbranschen där unga talanger erbjuds en plattform för att träffas, utbyta erfarenheter och skapa långsiktiga samarbeten.

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetMerc

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.