Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

När ska vi fokusera på Greta-generationens bostadsmarknad?

När alla nu pratar om vikten av att bygga småhus för 90-talisterna är det dags för fastighetsbolagen att blicka framåt och fundera på hur dagens tonåringar vill bo när de flyttar hemifrån om 5-6 år. Annars kommer det vara svårt att stå sig i konkurrensen om denna insatta, digitaliserade och hållbarhetsinriktade generation. Det skriver marknadsanalytikern Mona Kjellberg från Juni Strategi.

Publicerad: 4 oktober 2021, 08:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Mona KjellbergJuni Strategi & AnalysGreta Thunberg

Nu har seminarier dragit i gång – det är mycket roligt och givande! Som vanligt blir vissa frågor tydligare än andra och de senaste veckornas bostadsseminarier har fått mig att reflektera. Vi människor har givetvis lättast att prata om, och fokusera på, saker som redan hänt. Framtiden är oviss och okänd. Men, allt är verkligen inte okänt! Likväl som man kan se att en våg som rullar 15 meter från stranden oundvikligen kommer att slå ned om 30 sekunder kan vi förutspå framtiden genom välkänd och lättåtkomlig statistik.

Jag upplever en viss frustration när man som marknadsanalytiker för 5-6 år sedan ropade: 

”Hallå! Vad bra att ni fokuserar på små lägenheter, men om ca 5 år kommer vi ha brist på småhus och stora lägenheter! Har ni tänkt på det? Hallå…?”. 

Läs även: Bostadsbyggandet ökar - här är kommunerna som ska byggas mest

Nu står vi här 5 år senare. Den extremt stora generationen födda 1988-1993 blev obönhörligt äldre, de blev hemvändare och vände flyttströmmar från storstäderna, hade drömmar om småhus och behov av större bostäder för sin lilla familj. Idag har vi i absoluta tal färre unga vuxna, 20-29 år, än vi hade för fem år sedan.

Idag vill jag ropa: ”Hallå! Vad bra att ni uppmärksammar bristen på småhus och behovet av stora lägenheter! Det behövs ju verkligen byggas (som vi ju visste…) – men har ni koll på nästa stora generation 00-10-talister? De kommer också bli äldre och snart behöva flytta hemifrån!”

Har du och ditt företag koll på den stora kommande generationen ”nya” unga vuxna? Varför pratar vi fortfarande om 90-talisterna som de unga när vi har en ny stor generation, som snart gör intåg på bostadsmarknaden? Har ni koll på de nya ungas värderingar, den så kallade Greta-generationen? Vet ni hur de tänker kring ägande, deras flyttankar och boendepreferenser? Med tanke på de långa ledtiderna i vår bransch så är min bestämda åsikt att alla redan nu även bör ha koll på behovet och efterfrågan som kommer om några år framåt.

Läs även: LISTA: 18 projekt där hållbara innovationer testas just nu

Vi vet att de ”nya” unga kommer göra börja entré på bostadsmarknaden inom 5-6 år; som en våg som obönhörligen rullar in mot stranden. 

Hallå allihop! Planera redan nu för dessa, ta tillvara på deras behov, preferenser och värderingar. Beräkna efterfrågan där ni är verksamma, se över omflyttningsfrekvens och betalningsförmåga. Hur står sig ditt bolag i konkurrensen om denna insatta, digitaliserade och hållbarhetsinriktade generation? Jag berättar gärna mer om du vill lyssna.

Mona Kjellberg, Juni Strategi

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.