Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Make the facts count again!

Publicerad: 7 April 2017, 12:30

Annika Wallenskog, chefsekonom på SKL.

Mina föräldrar lärde mig och mina bröder att det var viktigt att ta ansvar för det man gör i sitt liv och att sanning som baseras på fakta är det som räknas och ingenting annat.


Ämnen i artikeln:

Annika Wallenskog

Ett sådant förhållningssätt innebär att även när man blir arg eller upprörd så måste man fundera och analysera över varför saker och ting inträffar. Då inser man att världen inte är svart eller vit och att man själv i högsta grad är delaktig i det som händer i ens liv. Det går alltså inte att bara sätta sig ner och skylla på andra och vara ett offer för omständigheterna. Men allt det jag lärde mig tycks tyvärr vara förlegad kunskap baserad på gammaldags värderingar, i alla fall om man utgår från hur vad som händer i världen nu. Nu tycks känslor vara viktigaste än fakta och fakta är något man själv kan välja att tro på, eller inte…

I dag är det många som ifrågasätter det som jag upplever som grundläggande fakta. Även om det finns trovärdiga sidor med originalkällor så tvivlar många på det som står där och upplever att de blir manipulerade. Och vad hjälper trovärdiga källor i en värld där texter och bilder kan manipuleras. Och där världsledare i demokratiska länder kan hitta på egen fakta och påstå att det som vi hittills har uppfattat som sanningen inte alls är sant. Eller som Storbritanniens justitieminister Michael Gove från ”lämna-sidan” i Brexit sade: ”Folk i Storbritannien är trötta på experter”.

Jag försöker ibland informera om de goda resultat som vi uppnår inom vår svenska välfärd.  Dilemmat är att många med hjälp av anekdotisk evidens som väcker starka känslor kan ”motbevisa” detta. Det innebär att det i stället nästan bara diskuteras brister och elände när man pratar om kommunernas och landstingens verksamheter. Och vem vill jobba i eller engagera sig politiskt i en verksamhet med ”elände” som varumärke?

Generellt sett tycks det vara enklare att väcka negativa än positiva känslor. Går det att både visa fakta och samtidigt väcka trygga och positiva känslor? För det kan behövas nu när så mycket är otryggt och oroligt i vår omvärld. Vi behöver en positiv motbild till det som sker i vår omvärld så att inte polariseringen ökar ännu mer. Det innebär självklart också att vi alltid måste hålla oss till fakta och inte visa upp en förskönande bild, allt det vi berättar måste alltså bygga på faktiskt uppnådda resultat.

Hans Rosling, en mästare på att på ett pedagogiskt och underhållande sätt redovisa fakta så att folk faktiskt litade på det ha sade, har nyligen gått ur tiden. Låt alla oss seriösa sanningssägare hedra hans minne genom att sprida kunskap baserad på fakta på ett sätt som både engagerar, underhåller och väcker känslor. Visst fixar vi väl det? (Yes We Can!)

Annika Wallenskog
Chefsekonom, SKL

Ämnen i artikeln:

Annika Wallenskog

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.