Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Kommunikation måste vara kul för att nå ut

Det finns en skillnad mellan kommunikation och information, skriver Wilhelm Bille, medlem i MERC Talangnätverk och medgrundare av Picler.

Publicerad: 10 Februari 2021, 15:31

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Wilhelm Bille, Medgrundare av Picler.

Foto: Picler


Ämnen i artikeln:

Merc

Jag funderar ofta på kommunikation. Finns ett sätt att kommunicera till alla? Vi har så många att ta hänsyn till. Ett brett spektrum med allt från nyfikna små barn, till stressade medelålders, till äldre. Vissa med försämrad syn, hörsel eller svårigheter med det svenska språket. Det är många bollar att ha i åtanke när vi ska informera och kommunicera. Två ord som ger en rysningar. Information måste fram, på ett eller annat sätt. Den ska vara lättförståelig och enkel. Men vill vi bara informera? Hur gör man för att kommunicera? Hur når vi människan där på andra sidan?

Först och främst får du inte glömma att du faktiskt pratar med människor. Jag tror att vi alltför ofta glömmer det när vi sitter framför skärmen. Vem pratar jag med? Vad vill jag med varje ord jag skriver? Kommunikation är en fin balansgång, gåendes på en smal tråd, där man lätt trillar över och blir missförstådd eller ramlar åt andra hållet och får det gensvaret man önskat. Men gränsen, den är hårfin.

Läs även: Talangnätverket MERC startar i Malmö: ”Vi var snabbt överens”

Vi människor matas dagligen med information. Det är en kamp, en ständig kamp om människans uppmärksamhet. Det är färgglatt, humor, allvar eller versaler. Allt får att fånga just dig. Får man mejl raderar man dem, innan man egentligen ens hunnit läsa rubriken, för det är ju ändå alltid reklam. Du förstår, det är inte lätt att nå oss reklam-rädda människor med hjärnor redan fullproppade med information.

Kommunikation måste ständigt andas en viss energi för att slå ner den reklam-rädda skölden hos mottagaren

Ett måtto är att kommunikation ska vara kul. Kommunikation måste ständigt andas en viss energi för att slå ner den reklam-rädda skölden hos mottagaren. Vi människor vill känna. Jag vill känna. Känna mig bekräftad, förstådd, sedd. Även om det handlar om ett klädföretag, min hyresvärd eller närmaste matbutik. 

Läs även: Vad blir nästa trendinvestering efter samhällsfastigheter? 

Vad är ert syfte? Den svåra frågan som vi egentligen borde ställa oss oftare. För vet vi syftet kan vi nå förmågan att krossa skölden, skapa ett förtroende till mottagaren. Skapa relationer. Jag vill att vi ska våga vara underhållande, våga vara inspirerande. Kommunikation är kul, så förbannat kul om du lyckas nå fram.

Wilhelm Bille, Medgrundare av Picler AB och medlem i MERC Talangnätverk, fastighetsbranschens främsta talangnätverk där unga talanger erbjuds en plattform för att träffas, utbyta erfarenheter och skapa långsiktiga samarbeten. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Merc

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.