Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Kombination av kompetenser

Publicerad: 17 December 2012, 14:35

Örjan Wikforss

Konsten är att välja ut och kombinera rätt kompetenser för uppdraget. Ibland står valet mellan en väl inarbetad konsultgrupp eller de allra vassaste specialisterna från olika företag. Det är inget lätt val.


Ämnen i artikeln:

Örjan Wikforss

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 6, 2012

Konsten är att välja ut och kombinera rätt kompetenser för uppdraget. Ibland står valet mellan en väl inarbetad konsultgrupp eller de allra vassaste specialisterna från olika företag. Det är inget lätt val.

Ett samtrimmat gäng med inarbetade rutiner som kan köra igång direkt och eller ett antal stjärnor med djup specialistkunskap och egen uppfattning om hur uppdraget ska skötas. Det handlar om att tolka uppdraget med avseende på plats, komplexitet, teknologi, nyskapande och brådska. Det är lätt att falla för frestelsen att välja den bekväma lösningen. Det krävs kraft och mod att gå utöver rutinerna och satsa på nyskapande.

Med hundratalet aktörer i ett projekt förstår man att detta kunskapspusslande är strategiskt och avgörande för framgången. Det är också dynamiskt. Olika kompetenser behövs i olika skeden. Nya tillkommer under arbetets gång, andra försvinner. Den ursprungliga organisationsplanen blir snabbt inaktuell och missvisande. Det handlar mindre om organisation och mer om organisering. Ledarskapet måste vara inriktat på ett konstruktivt problematiserande av uppgiften och ett ständigt sökande efter den bästa kunskapen. Nyckeln är att ha ett stort nätverk av kontakter, att ha någon att fråga och för det krävs egen förtrogenhet med uppgiften.

Den sociala webben har utvecklats till en veritabel spelplats för kompetensmixning: ställ fråga och besvara fråga, ge tips och få tips, rekommendera och bli rekommenderad, koppla samman och bli sammankopplad.

Det finns en stor lockelse i att berätta om sig själv, sina erfarenheter och kontakter som leder till att miljontals människor nu kommunicerar kontinuerligt världen över. De professionella sociala nätverken kopplar samman yrkesmänniskor på ett mycket mer slagkraftigt sätt än vad deras företag förmår. Lockelsen kanske består i att nätverken mer liknar det personliga samtalet och umgänget medan företagens intranät bara erbjuder förteckningar, listor och sökdatabaser. Korskopplingarna mellan olika slags sociala nätverk är uppenbarligen alldeles oemotståndliga som när yrkesnätverk (Linkedin) kopplas ihop med den privata sfärens nätverk (Facebook) och med realtidskommentarer till allt som sker i stort och smått (Twitter).

För de många mindre specialistföretagen – inte minst de unga – handlar det om att synas för att komma ifråga för uppdrag. För de stora handlar det om att hålla reda på sina egna kompetenser och hur de kan kombineras i uppdragen. Ett företag med 2 500 medarbetare hade 25 000 nya uppdrag per år och medarbetarnas kompetenser omfattade totalt 1 800 specialiteter. Det säger något om ledarskapsuppgiften som kunskapspusslare. Knepigast är det dock för uppdragsgivarna måste bena ut vilken kompetens de faktiskt behöver.

Det är därför projektet före projektet är så viktigt. Tiden före ordinarie projektstart då man undersöker uppgiften för att rätt förstå den. Projektet före projektet resulterar i ett beslut om att starta det verkställande projektet. Det finns en risk för att man underskattar betydelsen av detta skede då alla möjligheter ännu står öppna och man måste välja väg och därmed välja bort, avstå och begränsa. Frestelsen är att gå direkt på exekveringen och söka råd av dem som har verkställande som specialitet. När det tvärtom handlar om att undersöka alla möjligheter för att finna de värdeskapande och hållbara.

Örjan Wikforss
Arkitekt SAR/MSA, professor i projektkommunikation KTH Arkitektur och samhällsbyggnad, Partner i arkitekturanalys sthlm ab

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 6, 2012

Ämnen i artikeln:

Örjan Wikforss

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.