Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

Knepen som gör att din fastighetsannons syns på Instagram

Publicerad: 20 maj 2021, 07:30

Vi lever i en visuell värld där fastighetsbranschen har goda förutsättningar att både nå ut och skapa engagemang på sociala medier. Men det gäller att hålla sig uppdaterad, skriver Mattias Henningsson-Jönsson, grundare till visualiseringsföretaget TMRW.


Bra bilder säljer. Men hur får man en person att sluta scrolla på mobilen och faktiskt ta sig tid att titta på en fastighetsannons? Tro det eller ej, det finns statistiskt säkerställda metoder som drastiskt ökar sannolikheten att din annons kommer uppmärksammas i flödet. De som sammanställt denna data är Facebook, kanske det företag i världen med bäst koll på våra digitala beteenden, så när de väl talar, gör vi andra klokt i att lyssna noga.

Facebook är ett hemlighetsfullt företag. Varje år anordnas dock utvecklarkonferensen F8, ett event där de både lanserar nya produkter och föreläser om de senaste digitala trenderna. Här brukar Facebook även presentera data över vad vad annonsörer bör tänka på för att lyckas. Värdefull information för alla som spenderar pengar för att nå ut i sociala medier.

Det senaste året har visat hur viktigt det är att kunna marknadsföra sig digitalt och detta gäller inte minst fastighetsbranschen. Jag har därför sammanställt fem bra tips som kan hjälpa fastighetsutvecklare att synas bättre.

Stoppa tummen
Grunden i all kommunikation är att förstå vem man kommunicerar med. De flesta personer man når genom Facebook och Instagram har en telefon i handen och är just i färd med att scrolla igenom sitt flöde. Uppdraget för alla annonsörer handlar alltså om att lyckas stoppa användarens tumme att scrolla vidare.

Ett knep för att maximera chansen att bli uppmärksammad är att använda kvadratiska eller stående bilder. Dessa format tar upp en större yta på den vertikala skärmen än liggande bilder och tar därför längre tid att scrolla sig förbi.

Läs även: Uppmaning till branschen: Släpp sargen och bli digitala nu

Rörelse fångar intresse
Rörelse är ett annat sätt att fånga människors uppmärksamhet. Har man inte tillgång till några filmer går det lika bra att animera text på stillbilder eller skapa bildspel. Det viktiga är att det rör på sig. Precis som för stillbilder är det också klokt att filmerna är stående eller kvadratiska.

Snabba filmer primeras
I sociala medier handlar det om att vara snabb. Riktigt snabb. För att få fram sitt budskap bör det därför visas inom de tre första sekunderna. Placeras budskapen senare kommer de flesta människor att missa det. Detta är lite bakvänt från till exempel tv-reklam där budskapet oftast kommer i slutet.

Engagera genom interaktioner
Det finns format på Instagram och Facebook där man kan skapa omröstningar direkt i annonsen. Det skulle till exempel kunna vara vilken färg på en fastighet som är snyggast eller vilken inredning som är mest inspirerande. Facebooks data visar att företag som lyckas skapa engagemang med sina annonser är de långsiktiga vinnarna.

Kvalitet lönar sig
Det sista och kanske viktigaste tipset är att kvalitet och kreativitet lönar sig. Facebook har gjort tester som visar att bra bilder har en avgörande betydelse för hur många som minns annonsen efteråt. Högre annonseringsbudget är alltså inte svaret på allt.

Läs även: Stor intervju med forskaren Greg Clark: ”Städernas attraktionskraft kommer bli uppenbar igen” 

Sammanfattning
Vi lever i en visuell värld. Fastighetsbranschen har därför väldigt goda förutsättningar att både nå ut och skapa engagemang på sociala medier. Det krävs därför att noga tänka igenom var bilderna ska användas redan när man planerar hur ens fastighet ska fotograferas eller visualiseras.

Har vi både stående och liggande bilder, går animationerna att beskära kvadratiskt, hur skapar vi en wow-känsla? Vilka format som är bäst kommer ständigt att utvecklas. Det gäller därmed att ständigt vara uppdaterad. Den andre juni är det dags för Facebooks nästa utvecklarkonferens. Ett bra tillfälle att lära sig de senaste knepen. 

Mattias Henningsson-Jönsson, grundare till visualiseringsföretaget TMRW.

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.