Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Hur många deciliter är 280 gram pasta?

Publicerad: 17 Mars 2017, 14:05

Bojan Ticic.

Foto: Sigurdur J Ólafsson.

Vi är många som fått lukrativa erbjudanden om superhemliga hotellpriser i sin inkorg kort efter en till synes oskyldig googling på en weekendresa till någonstans trevligt, samtidigt är korrelationen mellan antal googlingar och den totala avkastningen för kommersiella fastigheter i London är nästan perfekt korrelerad över en period av tio år.


Ämnen i artikeln:

Bojan Ticic

Vid det här laget är nog de flesta varse om att vi dagligen lämnar enorma mängder digitala avtryck efter oss. Informationen som vi läcker samlas in av smarta människor, bearbetas, analyseras och riktas välförpackad tillbaka till oss. Vi är många som fått lukrativa erbjudanden om superhemliga hotellpriser i sin inkorg kort efter en till synes oskyldig googling på en weekendresa till någonstans trevligt. Diskussionen kring Googles, Facebooks, Twitters, Instagrams med fleras inverkan på våra liv diskuteras numera på absolut högsta nivå och har på senare tid utvecklats till att i det närmaste handla om en demokratisk ödesfråga.

Exempelvis Google lever av att på olika sätt vrida ur värdet av informationen i de miljarder sökningar som varje år rasslar igenom bolagets algoritmer. Det sker också helt oblygt och levereras snyggt förpackat genom olika kanaler, bl.a. Google Trends. Man kan hitta oerhörda mängder onyttig information på Google Trends. Till exempel att den femte mest googlade frågan i Sverige under 2016 var ”Hur många deciliter är 280 gram pasta?”. Tvåan var ”Hur lång är Sarah Sjöström?”. Att den tredje mest googlade maträtten var ”Halloumi stroganoff”, men också att ”Vem är Sveriges statschef?”, ”Vem uppfann skiftnyckeln?”, ”Vad är demokrati?”, ”Vem äger skogen?”, ”Vem tjänar mest i världen?”, ”Varför är ägg bruna eller vita?”, ”Varför gråter havssköldpaddor?” och ”Varför är Australien med i Eurovision?”, samtliga ligger på tio-i-topp bland det mest googlade inom sin kategori i Sverige under föregående år säger i alla fall mig ganska mycket om den värld jag lever i.

En intressant fråga är om Google Trends i framtiden kan vara till hjälp vid investeringsanalys i fastighetssektorn. Försiktig research har redan genomförts och resultaten är häpnadsväckande. Google kategoriserar nämligen ”commercial real estate” som ett eget ämne och samlar information om de sökningar som kategoriseras under ämnet. Det är ganska enkelt att se trender – exempelvis städer och lägen som drar till sig större eller mindre intresse eller att följa sentiment och urbana mönster bland de massor som googlat olika sökord inom kategorin kommersiella fastigheter (eller i alla fall som hamnar i den kategorin efter att Google har fått etikettera). Jämförelser kan sedan göras både för diverse delmarknader, men också mellan länder, städer och andra parametrar. Det finns egentligen inga gränser för hur freestylat det kan bli.

Ett väldigt enkelt och generaliserat exempel visas i grafen. Korrelationen mellan antal googlingar och den totala avkastningen för kommersiella fastigheter i London är nästan perfekt korrelerad över en period av tio år. Det är naturligtvis inte särskilt ologiskt att antalet googlingar följer med konjunkturen, men verktyg som detta kan i framtiden bli ett välkommet komplement till andra makroekonomiska analyser som görs och de konfidensindikatorer som dessa ofta tar sin utgångspunkt i. Kanske kommer dessa vidgade begrepp att erbjuda bättre svar på frågor om den stökiga och snabbrörliga värld som vi lever i och som vi tycks ha allt svårare att förstå oss på.

Bojan Ticic
Director, Head of Retail Capital Markets, CBRE

Ämnen i artikeln:

Bojan Ticic

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.