Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Hur lockas unga till branschen?

Publicerad: 5 Juli 2016, 14:40

Foto: Dreamstime.

När byggandet i Sverige återigen tickar uppåt spår allt fler att bristen på arbetskraft kommer att bli ett av de stora problemen. I ljuset av den allmänna arbetslösheten i landet borde det på pappret få unga människor att söka sig till fastighetsrelaterade utbildningar och till branschen i allmänhet. Men hur bra är branschen på att locka unga till branschen?


Ämnen i artikeln:

FastigoMona Finnström

När byggandet i Sverige återigen tickar uppåt spår allt fler att bristen på arbetskraft kommer att bli ett av de stora problemen. I ljuset av den allmänna arbetslösheten i landet borde det på pappret få unga människor att söka sig till fastighetsrelaterade utbildningar och till branschen i allmänhet. Men hur bra är branschen på att locka unga till branschen?

Till 2025 menar Boverket att det måste byggas 700 005 nya bostäder i Sverige. För att det ska gå behövs arbetskraft – något som pekats ut som en av de stora utmaningarna i en bransch med hög medelålder och mycket internrekrytering.

I arbetsgivarorganisationen Fastigos senaste statistik är medelåldern hos medlemsföretagen 47,2 år.

Mona Finnström, vd på fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo, menar att branschen inte är särskild känd bland unga. För att bli det måste man bli bättre på att vara där unga är, på sociala medier – på deras sociala medier.

– Trots att vi är där ungarna är allra mest, hemma, i skolor och på arbetsplatser, har vi inte gjort särskilt mycket för att berätta om det.

Unga värderingar
Mona Finnström tror att en nyckel är att sluta prata om ”fastigheter”, och istället koppla branschen till ”Samhällsbyggnadssektorn”.

– Jag tror att vi är lite bortskämda. Branschen har tidigare inte haft särskilt stor personalomsättning, men nu tror jag att det är dags att inse faran med det. Nu och lång tid framöver kommer det att vara väldigt stor konkurrens om arbetskraften. Då måste vi tänka om och anpassa våra organisationer, och våga mer.

Hon menar nämligen att det finns mycket i branschen som skulle locka många unga människor, om de visste om det.

– Om man tittar på de värderingar som ungdomar står för: inflytande, balans, trygghet, bra arbetsmiljö – är det sådana som finns till hög grad i vår bransch. Det finns en enorm variation och utvecklingsmöjligheter i branschen. Du kan jobba med fastigheter, juridik, ekonomi och teknik. Men vi måste lyfta fram det mycket mer.

Hon menar att många företag fortfarande inte vågar ta in nyutexaminerade. Det gör att många unga hamnar i ett moment 22, där man inte får något jobb för att man inte har någon erfarenhet, men man får ingen erfarenhet eftersom ingen vill anställa.

– Jag skulle vilja att man tänker igenom en strategi för att klara utmaningarna med kompetensförsörjning, och skapa en organisation som är anpassad för att ta emot nya.

Hon menar också att man måste börja leta efter kompetens även i andra branscher, att företag i sin rekryteringsstrategi bör börja fundera över vilken kompetens som finns i andra branscher.

– Jag tänker exempelvis på service – var hittar vi det i andra branscher? Det skulle också vara ett sätt för många unga, som ofta jobbat inom olika serviceyrken, att komma in. Skulle deras yrkeserfarenhet från andra branscher räknas även i vår skulle trösklarna sänkas.

Prao och digitalisering – vägar in
Ett vanligt sätt för unga att få in en första fot på arbetsmarknaden kan vara så kallad prao eller, för de lite äldre, traineeplatser. Det är något som Mona Finnström menar att branschen kan bli bättre på.

– Man måste börja tidigt. Redan i åttan borde vi säga att de är välkomna att praoa. Då har man fått in en liten fot, fått en liten inblick och därmed kanske väljer gymnasium eller inriktning efter det. Det är inte heller särskilt betungande för en arbetsplats, utan kan vara väldigt berikande.

En fördel för unga människor som ska in på arbetsmarknaden är den digitala utvecklingen, som ofta är väldigt mycket mer naturlig för dem än för den i branschen genomsnittliga 47-åringen. Fastighetsbranschen står nämligen inför många förändringar, inte minst när det gäller digitaliseringen som kommer att ställa nya krav – kanske framför allt på kompetensen.

– Där krävs en annan typ av kompetens än den som finns i dag, arbetskraft som ser annorlunda på teknik och digitalisering. Vår bransch är inte så digital ännu, i synnerhet inte mot kund. Där får man inte vara rädd att leta kompetens hos unga.

Maria Nordlander

Ämnen i artikeln:

FastigoMona Finnström

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.