Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

Hur gör vi städerna till vinnare igen?

Publicerad: 23 augusti 2021, 09:30

Ulla Bergström.

Foto: ANNA W THORBJORNSSON

Efter en tuff tid för städerna är det dags att de återtar sin roll som magnet. Genom rätt planeringsförutsättningar skapas möjligheter att åter fylla våra stadskärnor. Det skriver Ulla Bergström, vd på Sweco architects.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetUlla BergströmSweco

Våra beteenden och livsmönster förändras i takt med digitaliseringen. Ökad e-handel förändrar våra stadskärnor, butiker flyttar och tomma lokaler måste fyllas med nytt innehåll. Föreställ dig en stad utan service, butiker, kaféer, restauranger och barer. Det är nästan otänkbart. I alla tider har handelsplatsen haft stor betydelse för människor och städernas existens. Det var runt marknadsplatser, floder och hamnar som många städer växte fram. Nu som då borde marknadsplatsen vara kärnan i en stad - en motor för ekonomin och en social knytpunkt som bidrar till gemenskap och utveckling. 

Under 2000-talet har vi sett en trend med handel som flyttar ut från stadskärnor till externa köpcentra. Utbudet som fyllde våra stadskärnor har flyttat in i gallerior, i enkla lador omgärdade av enorma parkeringsytor som sällan inbjuder till möten eller interaktion. 

Läs även: Nytänkande lösningar i bostadsbyggandet är framtiden

Under pandemin ser vi tendenser till nya flyttmönster. Bort från stora städer till mellanstora städer. Det finns en önskan om en annan livskvalitet i vardagen. Många söker det mer småskaliga och lokala i vardagslivet med närhet till arbete, skola, handel, kultur och fritidsaktiviteter. Vi ser en ökad efterfrågan av blandstaden, med funktionsblandade miljöer. Samtidigt behöver städerna nå målen för klimatomställningen. Det görs genom robusta och flexibla strukturer som bidrar till minskad miljöpåverkan och en hållbar samhällsekonomi. EU:s initiativ ”The New Bauhaus” handlar om cirkulär ekonomi och att omställningen efter pandemin ska förena en hållbar utveckling med kultur där framtida sätt att leva ska formges. 

Våra städer är fyllda med lokal historia, kultur, arkitektur från olika tidsepoker och offentliga platser med torg och publika parker. Min uppväxtstad Sundsvall är ett lysande exempel, en vacker stenstad med väl utformade hus, torg och gaturum. Med rätt planeringsförutsättningar, inklusive samverkan mellan fastighetsägarna och staden, skapas möjligheter att åter fylla våra stadskärnor. Att återbruka våra stadsrum, ge möjligheten för startups, entreprenörer och hantverkare att etablera sig. Arbetsplatser för coworking, hub:ar för paketdistribution och servicerum som liknar dåtidens lanthandel. Det är dags att städerna återtar sin roll som magnet! 

Läs även: BILDEXTRA: Sweco vinner stort uppdrag - ska göra stad av tyska kolgruvor

Kommunerna behöver förstå värdet och incitamentet för tillväxt. Med kunskap om flöden i staden kan vi skapa noder för ett rikt utbud och ett hållbart alternativ till externhandel. Flytta in kulturen, skapa utrymme för grönska och synliggör det lokala, då skapar vi mer attraktiva och demokratiska platser. Vi vet att jämlika livsmiljöer gynnar utvecklingen och ekonomiska förutsättningar för arbetstillfällen och kunskapsspridning. Det är så vi gör städerna till vinnare igen!

Ulla Bergström, Vd, Sweco Arkitekter

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News