Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Glöm det nya normala!

Begreppet ”det nya normala” har blivit ett mantra i spåren av coronapandemin, men är det verkligen permanent hemmajobb och publikfria fotbollsmatcher som väntar oss? Sverrir Thór är skeptisk.

Publicerad: 13 Augusti 2020, 13:02

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Sverrir Thór tror inte att vi går mot en framtid där fysiska möten har spelat ut sin roll, tvärtom.

Foto: Fastighetsnytt / Mostphotos


Ämnen i artikeln:

Sverrir ThórCoworking

Ett av 2010-talets buzzwords har varit begreppet ”det nya normala” som i stort sett har gått att applicera på allt som förändrats. Mer specifikt uppstod efter finanskrisen där världsledande ekonomer myntade begreppet för att förklara att vi skulle få vänja oss vid så kallad sekulär stagnation, det vill säga låga räntor, låg inflation och relativt låg tillväxt.

Läs även: ”Handelsdöden en naturlig utveckling”

I spåren av coronapandemin har det nya normala fått en ny innebörd då allt fler trendspanare menar att vi får acceptera det nya normala. Frågan är bara vad det nya normala egentligen är? Är det hemarbete och handel via nätet? Kommer vi aldrig att gå på konsert igen och för vi nöja oss med att titta på fotbollsmatcher som spelas inför tomma läktare på tv? Hör handskakningar och kramar historien till och kommer vi att gå runt med ansiktsmasker de närmaste 15 åren av rädsla för coronavirus?

Det är genom fysiska möten med andra människor som vi blir kreativa och långsiktigt produktiva.

Jag hoppas verkligen inte det och jag tror inte heller det. Tänk er vilken oerhört trist värld vi kommer att ha om så blir fallet. En värld där det knappt finns kvar några naturliga drivkrafter (om kontorsarbete och shopping nu kan ses som sådana) för mänsklig interaktion. Det blir en fattig värld, både kulturellt och jag tror även ekonomiskt.

Baserat på mina samtal med folk i branschen samt den dagliga genomgången av flödet i sociala och traditionella medier så kan jag konstatera att de flesta ser ut att dela min bild av framtiden. Visst finns det en handfull som är helt frälsta på den helt digitaliserade världen, men fler verkar ändå vara av uppfattningen att vi behöver ha fysiska kontor, fysisk handel och fotbollsmatcher med publik. Att vi behöver mötas. Det är genom möten med andra människor som vi blir kreativa och långsiktigt produktiva.

Läs även: Kan kontor bli bostäder efter corona?

Digitala möten och hemarbete har förvisso fördelar men det är sällan stimulerande och i min värld är videomöten som att titta på teater på tv. Många företag har vittnat om att personalen har blivit mer produktiv under de senaste månaderna men frågan är hur länge man kan vrida ur en trasa, förr eller senare blir den torr. Då försvinner produktiviteten och det krävs nya kreativa idéer för att blöta upp den igen.

”Skaka hand och kramas kommer att finnas kvar”

Corona är inte den första stora pandemin i historien och knappast den sista heller. Tidigare pandemier har lärt oss att människan alltid kommer ut starkare på andra sidan och det mesta tyder på att vi kommer att göra så även denna gång. Tack vare pandemin har vi lärt oss anamma teknologins möjligheter på nya sätt men vi har också fått insyn i hur världen skulle se ut utan stimulerande och trevliga möten. Vi kanske jobbar hemma någon dag i veckan men behovet av att mötas, att interagera, att skaka hand och kramas kommer att finnas kvar och sannolikt vara större än någonsin.

Så, glöm det nya normala. Pandemin är ett hack i kurvan och när den är över kommer vi i stort att återgå till det som var normalt redan 2019, med enstaka förbättringar.

Kram på er alla!

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Sverrir ThórCoworking

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.