Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

Framtidens trafikplanerings största hinder: demokrati

Publicerad: 14 april 2021, 05:30

Den gångna helgen var jag i Kramfors med en lokalbo, och fick se områdets sevärdheter. Vi var förbi häxberget, där man i slutet av 1600-talet dömde ett 70-tal kvinnor för häxeri. Historien fick mig att fråga ”kommer man om 400 år tänka tillbaka på något vi gjort och tänka att vi var lika dumma som vi tänker att de var? Det frågar sig Sven-Åke Yashar, medlem i MERC Talangnätverk och Byggprojektledare på Samfastigheter i Norden.


Ämnen i artikeln:

MercKlimatarbetet i fokus

Hon svarade att om det finns någon kvar att svara, kommer svaret vara ja. De kommer tycka att det vi gjorde för att fixa miljön var ett löjligt försök på sin höjd. De kommer tycka att vi var än mer korkade, eftersom vi tidigt visste bättre, men valde att fortsätta tuffa på. 

Men även där det försöks, kan det bli fel. Cykelplanering är ett av våra många pågående försök.  

Läs även: Utredning: Halverad p-norm skulle spara miljarder och en yta på 24 fotbollsplaner

Sedan ett 10-tal år tillbaka, har kommuner i stadsregioner tagit fram cykelplaner.  Planeringsdokument avseende cykeln, där tanken är att främja ökat cyklande och indirekt minska bilismen i stadsmiljö.  

Det pratas om att 20 procent av resandet inom kommuner ska ske med cykel år 2030. Ändå kan jag tänka mig att många av er som läser detta år 2021, aldrig hört talas om cykelplaner, och då är detta ändå en krönika som främst når samhällsbyggare. 

Det är svårt att säga något illa om cykelplaner ur ett teoretiskt perspektiv, men har de önskad praktisk effekt? 

Cykelplaner tas fram för att vägleda stadsutvecklingen, men det händer att riktlinjer från cykelplaner inte värnas om tidigt i planeringen. Istället öronmärks ytor för vinstdrivande aspekter som BTA, vilket resulterar i att cykellösningar i efterhand anpassas till en struktur som inte lämpas för cykeltrafik.  

Läs även: Regeringen satsar på kollektivtrafiken och tågtransporter

Detta bland annat för att politiker i allra högsta grad är delaktiga i framtagningen av kommunala dokument. Politiken vill inte alltid uttryckligen bortprioritera bilar då det är ett enkelt sätt att tappa röster. Därför händer det att politiker aktivt arbetar med att avtrubba formuleringar i styrdokument för att slippa ta kampen inför varje nybyggnation. Exempelvis ser man till att ”ska halvera bilandelen till 2040” skrivs om till ”ska minska bilandelen till 2040”. Ett väldigt reellt och aktuellt exempel från en källa som har valt att vara anonym. Demokratin gör i sådana fall att samhällsnyttan minskar på grund av individernas egenintressen.  

Med det sagt, vet jag inte vad lösningen är. Teknokrati framför demokrati? Klokare människor än mig har försökt lösa klimatfrågan. Det enda jag vet är att det snart inte räcker med att skylta med hur många miljöbyggnader man har i portföljen. 

Sven-Åke Yashar, Byggprojektledare på Samfastigheter i Norden och medlem i MERC Talangnätverk.  

 

Ämnen i artikeln:

MercKlimatarbetet i fokus

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.