Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Krönika

E-handeln är död!  

Publicerad: 4 Februari 2018, 14:34

Bojan Ticic.

Foto: Sigurdur J Ólafsson.

Ni är säkert många som den senaste julen beställt klappar och annat på nätet. Ni var säkert i tron om att det hela skulle gå smidigt, vara billigare än i fysisk butik och också komma fram i tid. Rent av vara oemotståndligt praktiskt! Det gjorde även yours truly. Men låt mig nu berätta en historia för er.


Ämnen i artikeln:

Bojan Ticic

Krönikan kommer även att publiceras i Fastighetsnytt nummer 1, 2018. Tidningen utkommer den 16 februari.

Ni är säkert många som den senaste julen beställt klappar och annat på nätet. Ni var säkert i tron om att det hela skulle gå smidigt, vara billigare än i fysisk butik och också komma fram i tid. Rent av vara oemotståndligt praktiskt! Det gjorde även yours truly. Men låt mig nu berätta en historia för er.

Min kära mor skulle få en fin hårfön av mig i julklapp hade jag bestämt. Dels för hennes egen skull, men också för min, då jag länge irriterat mig över bristen på funktionaliteter i hennes gamla fön. Jag valde att e-handla hårfönen eftersom det verkade bra, billigt och praktiskt, i enlighet med ovan. Jag gjorde beställningen med leveransgaranti eftersom jag gärna ville få paketet före julafton. Den webshop som jag gjorde beställningen på var på svenska och hade dessutom en .se-adress, men hårfönen skickades från Portugal via Tyskland och Storbritannien fick jag veta efter att beställningen skickats iväg och paketet kunde spåras. Naturligtvis kom det inte fram i tid. Följande dialog utspelade sig på mitt uthämtningsställe:

-Hej!

-Hej!

-Jag skulle vilja hämta ut ett paket.

-Är det Postnord eller Schenker?

-Ehum, jag har ingen aning, men jag tror det är Schenker.

-Okej, då är det nästa kassa du behöver gå till.

-Okej.

-Hej, jag skulle vilja hämta ut ett paket. Det är egentligen en försenad julklapp, så jag undrar om jag skulle kunna skicka den vidare direkt till min mamma?

-Ja, det går bra. Du går bara in på Schenkers hemsida, fyller i alla uppgifter, betalar så är det klart.

-Jaha, okej, men behöver jag inte en fraktsedel?

-Jo, den får du skriva ut hemma.

-Men jag har ingen skrivare hemma.

-Vi kan inte hjälpa dig med det.

-Okej, måste det inte vara på sånt där självhäftande papper?

-Det stämmer, du skriver ut på etikettpapper.

-Men jag har ju inte en skrivare hemma, och hade jag haft det så hade jag inte haft etikettpapper till den. Kan ni hjälpa till att skriva ut fraktsedeln?

-Nej tyvärr, men på fotoaffären på Ringvägen kan de göra det.

-Okej, ehmmm. Kan jag skicka paketet med Postnord då? Som ett vanligt postpaket alltså?

-Jag vet inte, du får kolla med min kompis i nästa kassa.

-Hej, jag har hämtat ut det här paketet hos din kompis och skulle vilja skicka det till Örebro. Kan jag lämna in det hos dig?

-Nej, tyvärr asså vi är bara ett utlämningsställe.

-Okej. Vet du hur jag kan skicka ett paket till Örebro?

-Ja, du får gå till Hemköp Mariahallen. De kan fixa det.

-Okej, hej.

-Hej.

Paketet skickades till min mor och kom också fram dagen därpå. Snyggt jobbat av Postnord ändå, trots alla skriverier i media. När min mamma full av förväntan öppnade paketet, visade det sig dock att fönen var försedd med en brittisk stickkontakt. Efter kontakt med aktuell webshop påpekade jag att det inte är tillåtet att saluföra produkter som inte följer Elsäkerhetsverkets krav avseende konsumentprodukter som vänder sig till den svenska marknaden. De i sin tur avsäger sig allt ansvar eftersom det tydligt framgick av produktspecifikationen på hemsidan att fönen var försedd med en brittisk stickkontakt.

Jag har nu googlat vilken fysisk butik som håller med det absolut högsta priset på fönjäveln. Jag kommer att gå dit och köpa två stycken som straff för min snåla dumdristighet.

Länge leve den fysiska handeln!

Bojan Ticic

Ämnen i artikeln:

Bojan Ticic

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.