Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Det går för långsamt, dags att accelerera investeringar i kund!

Att vara smålänning i Stockholm kommer med en del förutfattade meningar. Förutom att de flesta Stockholmare tror att jag kommer från Göteborg så påminns jag inte sällan om att vi Smålänningar är ”snåla”. Själv föredrar jag ordet sparsam. Det ligger i vårt DNA att vara det - ett DNA vi delar med fastighetsbranschen, skriver Joacim Gustafsson, medlem i MERC Talangnätverk och grundare av Avy.

Publicerad: 26 Februari 2021, 09:11

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Joacim Gustafsson, medlem i MERC Talangnätverk och grundare av Avy.

Foto: Peter Rutherhagen


Ämnen i artikeln:

Merc

Ett DNA som vi smålänningar för övrigt delar med fastighetsbranschen. För om det är någon som älskar att jaga kostnader lika mycket som oss smålänningar - så är det väl förvaltare av bostadsfastigheter? Tack vare ett ”småländskt DNA” har de flesta bolag i branschen lagt en mycket bra grund för att kunna leverera en effektiv och skalbar förvaltning. 

Läs även: Kommunikation måste vara kul för att nå ut

Och nu är det dags för att ta nästa steg. Ur bruset av att jaga kostnader och leverera effektiv förvaltning har ett nytt sätt att prata i branschen vuxit fram de senaste åren. Det pratas om hur förändrade kundbeteenden, drivet av digitalisering, möjliggör nya affärsmodeller för fastighetsägare. Med ett plattformstänk kan fastighetsägaren bredda sin affär genom bättre service till de boende - och i förlängningen öka sin intäktssida.

Detta är en en möjlighet som de flesta fastighetsägare ser och kan relatera till. Men också ett område där det fortfarande, trots allt prat, går för långsamt.

När man inte behövt konkurrera, så har man heller inte behövt innovera kunderbjudandet på samma sätt som andra branscher gjort för att behålla sina kunder.

Problemet är att branschen under en mycket lång tid verkat på en marknad med avsaknad av konkurrens om slutkunden (hyresgästerna). När man inte behövt konkurrera, så har man heller inte behövt innovera kunderbjudandet på samma sätt som andra branscher gjort för att behålla sina kunder. Inte för att man stretat emot, utan helt enkelt för att det saknats ”sense of urgency”.  När det väl kommer till kritan har ju hyrorna betalats och lägenheterna hyrts ut. 

Läs även: Proptech - hur långt har vi egentligen kommit?

Men nu gäller det att snabbt ställa om. För just nu, inte senare, finns ett ”window of opportunity” för fastighetsägare att öka potentialen i sina bestånd genom att leverera bättre service och tjänster till de boende. Ny teknik och data möjliggör att driva denna ”nya” affär på ett effektivt sätt. Men tror mig, det finns andra aktörer och branscher som ser möjligheterna och potentialen i fastighetsägarnas kundbas också. Och om inte fastighetsbranschen investerar i denna utveckling nu kommer andra göra det och hinna före.

Då blir drömmen om att aktivera sin kundbas och bredda sin affär ett minne blott.

Joacim Gustafsson, vd och grundare av Avy, samt medlem i MERC Talangnätverk, fastighetsbranschens främsta talangnätverk där unga talanger erbjuds en plattform för att träffas, utbyta erfarenheter och skapa långsiktiga samarbeten. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Merc

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.