Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag09.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Krönika

Därför kommer Apples VR-headset inte förändra den svenska fastighetsbranschen

Inom kort lanseras teknikjättens nya gadget. Men även om de lyckas revolutionera användningen av VR/AR-headset kommer inte heller 2021 att vara året då vi köper bostäder med en produkt på huvudet. Det skriver Mattias Henningsson-Jönsson, grundare till visualiseringsföretaget TMRW.

Publicerad: 19 Mars 2021, 14:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mattias Henningsson-Jönsson.

Foto: Anna Edlund


Ämnen i artikeln:

Apple

I nästan två decennier har genierna på Apple skapat produkter som vänt upp och ner på hela världen. De har inte alltid varit först men när de väl gett sig in i en ny produktkategori har de oftast varit bäst och fått resten av världen att följa efter. Just nu säger ryktet att de snart ska lansera ett VR/AR-headset. Om ryktet stämmer, kommer den nya tekniken då lyckas med det som ingen annan gjort - förändra människors sätt att köpa bostäder digitalt.

Läs även: Hemsö om proptech-satsningen: ”Det bubblar hos fastighetsbolagen” 

Det finns ett uttryck som säger att vi människor ofta överskattar vilken inverkan nya teknologier kommer ha på kort sikt men underskattar de långsiktiga konsekvenserna. Ett bra exempel på detta är internet, där de tidiga drömmarna ledde till en it-krasch men där vi nu kan se dessa galna visioner realiseras.

Ett annat exempel på detta fenomen är VR-headset. När de lanserades för några år sedan målade visionärerna upp scenarier där leende människor ”gick” runt i virtuella bostäder. Så här skulle framtidens digitala visningar genomföras, nu kör vi. Den som

bild-googlar, real estate VR-headset, kan nog förstå vad jag menar. Med några år på nacken och med nya perspektiv kan vi dock konstatera att VR-revolutionen uteblev, i alla fall den som byggde på att alla skulle ha ett VR-headset liggandes hemma i byrålådan.

Läs även: Christoffer Börjesson går till Stronghold - ska identifiera nya affärsmöjligheter

På lång sikt är det rimligt att anta att VR eller AR-tekniken kommer få stor betydelse för hur vi lever våra liv, men i det korta perspektivet är det en helt annan innovation vi behöver förhålla oss till, nämligen mobilen.

Vi lever i en värld där den viktigaste teknikprylen i våra liv är mobilen. Detta är säkerligen ett påstående många skulle hålla med om men tyvärr är det långt ifrån alla som har en digital strategi som utgår från just denna verklighet. Allt för ofta stöter jag på digitala produkter, som rent tekniskt sett fungerar på telefonen, men som i första hand designats för en användare som sitter framför datorn. Konsekvensen blir därmed en undermålig mobil användarupplevelse. Att optimera för olika typer av tekniska enheter kräver extremt stora resurser. Det är därmed av extra stor vikt att noga tänka igenom vilken användarupplevelse som ska prioriteras.

Läs även: AMF tappar toppnamn - ska utveckla liveshopping

Även om VR-headsetet inte blivit den succé för fastighetsbranschen som så många förutspådde, betyder det inte att de virtuella rundvandringarna blivit en flopp. Tvärtom, fastighetsutvecklare över hela jorden har börjat erbjuda sina kunder möjligheten att besöka en bostad eller lokal digitalt. En uppskattad tjänst som är här för att stanna.

Som teknikintresserad person ser jag med spänning alltid fram emot Apples nya produktlanseringar. Denna gång blir det särskilt intressant att se om de kan lyckas med konststycket att revolutionera VR/AR-headsetet. En sak är jag dock säker på, 2021 är inte året då vi köper bostäder med en Apple-produkt på huvudet.

Mattias Henningsson-Jönsson, grundare till visualiseringsföretaget TMRW

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.