Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

Att gå på magkänsla - fastighetsbranschens mantra

Kunskap är makt och information är nyckeln till kunskap. Det är väl ändå något som alla kan vara eniga om? Men trots det har majoriteten i fastighetsbranschen bristande information om sin organisation och lever kvar i ett så kallat ”magkänsla-stadie”, skriver Rasmus Persson, medlem i MERC Talangnätverk och grundare av Homepal.

Publicerad: 8 mars 2021, 08:31

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Rasmus Persson tycker att branschen måste lämna ”magkänsle-stadiet” och lita mer på data.


Ämnen i artikeln:

Merc

Det tillkommer mer och mer data för varje dag som går, data som kan bli värdefull information om den behandlas på rätt sätt. Detta till trots, upplever de flesta bolag att de både har bristfällig tillgång till sin data, samt undermålig kontroll över den. Är det då verkligen viktigt att ha tillgång och kontroll över sin data?

Läs även: Uppmaning till branschen: Släpp sargen och bli digitala nu 

Digitaliseringen av fastighetsbranschen har aldrig varit mer aktuell och vill man hänga med in i framtiden, är det oundvikligt att verksamheten behöver anpassas. För att lyckas med den digitala transformationen är det nödvändigt att få tillgång till sin data och skapa ett fundament som strukturerar den. För ni som projekterar nya byggnader, inte lägger ni väl taket först?

Tyvärr är det så majoriteten arbetar när det kommer till data. Nya tekniska lösningar appliceras kors och tvärs, utan vare sig genomtänkt strategi eller strukturella fundament. 

Jag vill att du funderar på varför ditt bolag, år 2021, inte allokerar tillräckligt med resurser som kan svara upp på er största utmaning framåt. För en sak är säker, digitaliseringen påverkar ert bolag enormt och kraven kommer med hundra procents sannolikhet inte att minska...

Läs även: Skapar fastighetsbranschen fler framtida spökfastigheter än smarta fastigheter?  

Digitalisering, hållbarhet och ”work from home” är på allas läppar i dag. Information, data, är fundamentet för alla tre. Om du inte omvandlar data till kraftfull information kommer du att missa ett enormt värde som inte går att mäta i vare sig tid eller pengar. Jag lovar dig att andra i din närhet inte kommer att göra samma misstag och du kommer få det svårare att hänga med i en allt mer föränderlig värld. Men så länge du har din magkänsla kvar, så löser väl allting sig?

Rasmus Persson, medgrundare och vd på Homepal och medlem i MERC Talangnätverk, fastighetsbranschens främsta talangnätverk där unga talanger erbjuds en plattform för att träffas, utbyta erfarenheter och skapa långsiktiga samarbeten. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Merc

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News