Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika

Andreas Hatzigeorgiou: Staden har framtiden för sig

Trots att staden är inne i en mörk period i pandemins spår tror Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare, att den går en ljus framtid till mötes.

Publicerad: 2 juni 2021, 11:38

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Andreas HatzigeorgiouStockholms HandelskammareCoronaviruset

Det pågår nu en intensiv debatt om stadens framtid och om människor överhuvudtaget kommer vilja bosätta sig och jobba i stora städer. När man kan jobba digitalt på distans och det ändå är stängt överallt, vad är då själva poängen med att bo, jobba och leva i en stad? Varför ska vi ha kollektivtrafik om ingen tänker resa kollektivt?

Tvärtemot domedagssägarna vill jag hävda att staden har framtiden framför sig!

Visst är staden nu inne i en mycket mörk period. Konkurserna i hotell- och restaurangbranschen steg med 48 procent i februari jämfört med samma månad förra året och svenska hotell tappade hela 12 miljarder kronor enbart på rumshyror mellan mars och december ifjol. 

Läs även: Trots corona: Butikslokaler lika populära som tidigare

Smittspridningen måste hanteras för att minska de mänskliga förlusterna, men vi måste också våga tala om de långsiktigt negativa följderna av att så många företag i praktiken ålagts näringsförbud.

Pandemier är hemska, orsakar lidande för människor och har i princip alltid slagit hårdast mot städer. Samtidigt har människans vilja och behov av att söka sig till miljöer med närhet till kontakter, kunskap och kultur alltid triumferat. 

Den hyperdigitalisering som nu satts i gång är i allt väsentligt positiv. För våra liv, för näringslivet och för klimatet. Däremot kan videomöten inte generera samma kreativa kraft som det mänskliga mötet, eller för den delen ersätta besöket på ett museet eller restaurangen. 

Därför är jag övertygad om att urbaniseringens kraft kommer segra även över vår tids stora pandemi. Precis som skedde när London reste sig efter den pestpandemi som tog omkring en fjärdedel av stadens befolkning och precis som andra städer reste sig efter spanska sjukan.

Läs även: Allt fler direktanvisningar i Stockholm enligt ny rapport: ”Förutsägbarheten är noll”

Vi kommer behöva vara kreativa och anpassa företagandet, resandet, ledarskapet och våra arbetssätt till en ny tid. Det måste göras parallellt med att vi agerar kraftfullt för att återuppbygga och återuppfinna våra städer efter krisen.

Ett första steg är att våga säga att det inte enbart är pandemin som skapat de problem vi nu har. Politiken bär ett stort ansvar för att Stockholm långt före pandemins ankomst etablerade en trend med nettoutflyttning. Det handlar om en dysfunktionell bostadsmarknad som gör det ekonomiskt rationellt att flytta, men det handlar också om eftersatt infrastruktur för arbetspendling och energiförsörjning.

Våra städer är centrala för att lyckas med en stark och hållbar omstart efter krisen. Nu måste det till krafttag och partnerskap för att återställa stadens attraktionskraft annars riskeras på sikt många framtidsdrömmar, jobb, företag och innovation.

Andreas Hatzigeorgiou, vd, Stockholms Handelskammare

Plus och minus just nu enligt Andreas Hatzigeorgiou

Plus

Mitt i pandemins mörker så har digitaliseringen blivit ett ljus. Det är i grunden extremt positivt att företag och deras anställda tar till sig nya verktyg och utvecklar nya lösningar för att möjliggöra sådant som försvårats av restriktionerna. Den digitala mognaden tar steg framåt och det kan vi ha nytta av i framtiden.

 

Minus

Minus 5 596 personer är Stockholms läns flyttnetto för 2020. Stockholm växer visserligen fortfarande, tack vare många nyfödda, men trenden är ett bekymmer som måste vändas. Sveriges huvudstad behöver vara en magnet för talanger, entreprenörer och kompetens.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.