Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Debatt

Elbussar är framtidens kollektivtrafik

Publicerad: 23 Mars 2017, 14:19

Fredrik Sand.

Foto: Stockholms Handelskammare.

Carl Henrik Linder kritiserar igen Stockholms Handelskammares hållning i fråga om spårvägar. Linders påstående förtjänar att bemötas, i hopp om att få en mer saklig debatt om möjligheterna med elbussar.


Ämnen i artikeln:

Stockholms Handelskammare

Carl Henrik Linder kritiserar igen Stockholms Handelskammares hållning i fråga om spårvägar. Linders påstående förtjänar att bemötas, i hopp om att få en mer saklig debatt om möjligheterna med elbussar.

Ett av Handelskammarens viktigaste budskap är att utbyggd tunnelbana är det bästa sättet att förbättra Stockholms transportsystem. Handelskammaren vill inte lägga ner några tunnelbanelinjer som Linder uppger. Tvärtom har vi varit pådrivande när det gäller utbyggnaden. Utan Handelskammarens mångåriga arbete hade Stockholmsöverenskommelsen om fyra nya tunnelbanelinjer aldrig blivit av.

Att bygga spår är dyrt och kräver ett stort resandeunderlag. Att då bygga spårväg på befintliga gator där samma – eller bättre – trafikutbud kan åstadkommas med busstrafik är ett oförsvarligt slöseri med skattemedel. Det inte är någon skillnad i kapacitet om ett fordon går på gummihjul eller stålhjul. Skillnaden är höga anläggningskostnader, som kan uppskattas till omkring 500 miljoner kronor per kilometer och en avsevärt mycket högre driftskostnad för spårvagnstrafik.

Det finns inget som visar att Spårväg City har bidragit till högre markvärden eller bättre handel. Linder ger inte heller något konkret underlag. Tvärtom fanns det en kritik från affärsinnehavare kring Hamngatan på grund av minskad omsättning under den långa och besvärliga byggtiden.

Partier i landstingen i Stockholm och Uppsala ägnar sig åt nu åt nya politiska utspel om spårvägar. I Handelskammarens rapport har vi använt Stockholms läns trafikförvaltnings uppgifter när det gäller kostnader för investering, drift och underhåll av spårvagnar och olika typer av bussar.

Det visar att spårvagnstrafik blir ungefär fem gånger dyrare än buss. Billigast av allt är elbuss. Med den nya tekniken blir också elbuss det tystaste och mest miljövänliga trafikslaget. Det gäller förstås sträckor där det inte är motiverat med tunnelbana. En buss kan vara lika lång och ta lika många passagerare som en spårvagn. Den kan också vara kortare och ha högre turtäthet, vilket ofta ger ett bättre trafikutbud

Enligt en rapport om elbussar har hela 43 städer i Europa elbussplaner de närmaste åtta åren. Det innebär att mer än 40 procent av flottan blir elbussar. Det visar vilken snabb utvecklingen som sker nu. (Se ZeEUS eBus Report: An overview of electric buses in Europe.)

När jag i en radiointervju, som Linder kan ha hört, sa att ”elbussar är ett alternativ som man måste pröva i snart sagt alla infrastrukturinvesteringar” så menade jag just det.

Det kan man vantolka eller så diskuterar vi erfarenheter från de nya satsningarna på elbussar och vad de kan ge huvudstadsregionens passagerare och skattebetalare. Dessa är inga särintressen.

Fredrik Sand
Näringspolitisk expert
Stockholms Handelskammare

Ämnen i artikeln:

Stockholms Handelskammare

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.