Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Debatt

Därför bör bolagen digitalisera sin skattehantering

Digitala tjänster kan spela en avgörande roll i hantering av fastighetstaxering. Med rätt mjukvara kan en rad vanliga misstag undvikas, skriver skattejuristen Annika Arnström.

Publicerad: 29 September 2020, 11:41

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Annika Arnström.

Foto: Privat


Ämnen i artikeln:

SkatteverketMoms

Ny mjukvara kan förenkla fastighetsägarnas hantering av fastighetstaxering. Det rör allt ifrån upprättande av fastighetsdeklarationer med förslag till särskilda yrkanden för säregna förhållanden, till beräkning av fastighetsskatt per kvadratmeter och påminnelser att deklarera på eget initiativ vid nästa särskilda fastighetstaxering. Det finns även simuleringsfunktioner för att direkt kunna se hur olika faktorer påverkar skatten.

Läs även: ”Coronakrisen måste medföra att taxeringsvärdena sänks”

Jag upplever att många bolag tycker att fastighetstaxeringsfrågor är svåra och att det saknas ett tydligt regelverk. Jag har också förstått att bolagen tycker att det tar oskäligt mycket tid från den egna organisationen att sköta dessa frågor på nuvarande sätt och att även om de ägnar mycket tid åt uppgiften så kan det ändå uppstå onödiga fel som måste processas hos Skatteverket eller i domstol. Det kan röra enklare frågor som indelning i byggnadstyp, till exempel ska en skol- eller vårdbyggnad vara en skattefri specialenhet i stället för en skattepliktig hyreshusenhet, vilket kan leda till att justeringsanledningar missats helt enkelt för att man inte tänkt på just detta. 

Andra exempel på svårigheter är justeringar för till exempel vakanser, avvikande butiksandelar, reservmark, markföroreningar ock liknande. Om mjukvaran ger förslag till justeringar minimeras förstås risken för sådana fel eller brister. En annan tidsödande fråga är också utdebitering av fastighetsskatten till hyresgästerna vid fler än en förändring av taxeringsvärdet.

Om mjukvaran ger förslag till justeringar minimeras förstås risken för sådana fel eller brister.

Tillsammans med ett mjukvaruföretag har ett samarbete etablerats som ger branschen ett nytt verktyg för att hantera fastighetstaxeringsfrågor. Vid inledande kontakter med flera bolag har vi fått en överraskande positiv respons och vi hoppas och tror att detta beror på att vi tolkat behoven helt rätt. Vi kan också tänka oss att bolagen eventuellt ser att de kan slippa onödiga och ibland omotiverat höga processkostnader, för att få ett relativt enkelt fel rättat.

Digitala stöd kan förhoppningsvis leda till långsiktiga förenklingar och förbättringar. Som jag ser det så tjänar alla på att det blir rätt från början, främst fastighetsägarna och deras hyresgäster förstås men även Skatteverket.

Annika Arnström, Arnström Property Tax

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

SkatteverketMoms

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.