Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Debatt

Bygg- och fastighetsbolagen ligger smärtsamt långt efter i digitaliseringen

I pandemins fotspår har den digitala utvecklingen tvingat företag att tänka om, och för de bolag som inte har en uttänkt digital strategi väntar minskade intäkter, nedskärningar och i värsta fall konkurs, skriver Philip Göransson, vd på Homemaker.

Publicerad: 24 November 2020, 09:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Philip Göransson, vd på Homemaker, uppmanar bygg- och fastighetsbolag att sätta fart på digitaliseringsprocesserna omgående.

Foto: Oscar Söderlund


Ämnen i artikeln:

Proptech

Biografer stängs ner, restauranger tvingas förkorta öppettiderna och allt fler fysiska butiker bommar igen – endast de som har en stark närvaro online lär överleva när vi kommer ut på andra sidan av pandemin.

Läs även: Tunga branschnamn bakom nytt investment-bolag som ska accelerera nordisk proptech

En bransch som emellertid klarat sig gott utan att för den sakens skull vara känd för att ligga digitalt i framkant är bygg- och fastighetsbranschen. Enligt Johan Corke, strategisk projektutvecklingschef på Nordr, klarar sig fastighetsbolagen hyfsat fortfarande eftersom bostadsköp är ett ”sällanköp” och är avhängigt på en rad andra faktorer. Han tror emellertid att vi inom kort kommer ställa lika höga krav på att få en lika bra digital köpprocess när man köper en ny bostad som när man köper en ny bil.

Jag kan inte göra annat än att hålla med, men att komma ikapp digitalt är enklare sagt än gjort i en gammaldags bransch där man lever efter devisen: ”vi gör som vi alltid gjort”. De stora bygg- och fastighetsbolagen är relativt duktiga på att ta fram digitala initiativ.

Riksbyggen gick nyligen ut med att man börjat med digitala visningsrobotar och Atrium Ljungberg tecknade redan i somras ett avtal med bolaget Tmpl för utvecklingen av en kundanpassad plattform för fastighetsbolagets hyresgäster, för att nämna ett par exempel.

Läs även: Proptech Sweden efterlyser landsbygdsutvecklare

När det kommer till de mindre och medelstora bolagen saknas emellertid ofta en digitaliseringsstrategi. De mindre bolagen måste få upp ögonen för vilka enorma möjligheter som finns om man inleder dialoger med proptech-bolagen. Eller som fastighetsprofilen Lena Koerth säger: samarbeten mellan fastighetsbolagen och proptech-bolagen är en win-win för alla; för konsumenterna som bor i huset, för fastighetsägarna som får effektivare processer och inte minst för de som är beroende av fastigheten för att kunna leverera tjänster eller varor.

Bostadsköparna kanske ännu inte är högljutt missnöjda, men vad händer när den digitala generationen, eller generation Z som den också kallas, blir äldre och ska in på bostadsmarknaden för första gången? Vi pratar om en generation som gör allt online, som aldrig beställt en charterresa från en resekatalog och som dessutom tror att mobilt BankID och Swish alltid varit standard för betalning av fakturor.

Det är dags för bygg- och fastighetsbolagen att agera nu, och ska man se något positivt med en världsomfattande pandemi torde det vara att bostadsbolagen har världens chans att ställa om. Än är det inte för sent.

Tre tips till affärsutvecklare inom bygg och fastighet

Mina tre bästa tips för affärsutvecklare på de mindre och medelstora bygg- och fastighetsbolag är:

1. Vänta inte på att proptechbolag ringer dig, ring ett proptechbolag du tycker är spännande inom och bjud ut dem på en lunch.

2. Beskriv vilka tidskrävande processer och utmaningar ni har i dag och hur ni skulle vilja lösa dessa.

3. Föreslå att ni tillsammans lägger en digital förändringsplan och arbetar fram ett långsiktigt och hållbart samarbete.

Philip Göransson, vd, Homemaker

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Proptech

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.