Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Trafikverket
Infrastruktur
Regeringen har tidigare meddelat att den inte kommer att gå vidare med att bygga nya stambanor. Nu står det klart vad detta innebär för de redan planerade projekten Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund.
Stadsutveckling
Nacka fortsätter att hoppas på att Östlig förbindelse ska bli av, även om den inte finns med i den nationella infrastrukturplanen. Men redan här och nu tar det eventuella vägprojektet mark i anspråk som påverkar stadsbyggnadsplanerna i kommunen.
Infrastruktur
Det är fullt på spåren och vi har slitna vägar, enligt Tomas Eneroth. Nu satsas 799 miljarder kronor i transportinfrastruktur.
– 437 miljarder satsas på ny infrastruktur, så är det rekordinvesteringar. Det hänger samman med att fler vill åka tåg, fler företag vill skicka gods med tåg, man behöver rusta upp och stärka vägnätet, säger Eneroth.
Infrastruktur
260 miljarder kronor kostar biljetten när tågresandet ska ta snabbfilen till framtiden – närmare bestämt år 2045. Regeringen är positiv till höghastighetsjärnvägen men starka krafter inom både politik och civilsamhälle är kritiska och vill stoppa det jättelika projektet - av flera skäl.
Fastighetsnytt går igenom turerna.
Hållbarhet
Sweco ska utreda cirkulära flöden för masshantering i infrastrukturprojekt i Stockholm, Södermanland och Östergötland. På det sättet uppges växthusgasutsläppen kunna minska avsevärt.
Bostäder
Om ett par månader invigs gång- och cykeldelen på den nya Lidingöbron. Samtidigt fortsätter bostadslöftena i stadsmiljöavtalet som finansierar bygget att krympa. I det senaste ändringsbeslutet från Trafikverket fick Lidingö stad behålla hela bidraget genom att byta 60 utlovade lägenheter mot två kilometer gång och cykelväg. Troligen slutar det inte där, stora delar av återstående bostadslöftena i avtalet hänger löst.
Stadsutveckling
Bara ett stenkast från Stockholms centralstation presenterades på tisdagen vinnarförslaget för nya Centralstaden. ”Det här är en stor dag för oss på Jernhusen”, säger vd Kerstin Gillsbro. Se de första bilderna här.
Bostäder
När Lidingö stad nu är klar med markanvisningarna i stadsdelen Högsätra innebär det som mest 161 bostäder, betydligt färre än de 300 som utlovas i det redan krympta stadsmiljöavtalet som finansierar stora delar av nya Lidingöbron. Det riskera att minska bidraget till brobygget ytterligare när det nu förhandlas om en andra gång.
Bostäder
Lidingö stad får 340 miljoner kronor av staten för att klara av att bygga en ny bro för 740 miljoner kronor. Som motprestation lovade staden att bygga 882 bostäder, ett löfte som på några år sjunkit ihop som en illa bakad sufflé. Kvarstår gör ett par hundra bostäder i projekt som ännu inte har påbörjats – fastän flertal fastighetsägare och byggentreprenörer står redo att sätta spaden i backen.
Infrastruktur
Infrastrukturprojekt blir systematiskt dyrare än vad Trafikverket först beräknar. Det visar en granskning från Riksrevisionen – som också kritiserar regeringen för att inte ompröva sina investeringsbeslut när kostnaderna skenar.
Debatt
Det är hög tid att se över lagstiftningen och göra bostadsbyggande till ett riksintresse som kan konkurrera med infrastruktur enligt miljöbalkens bestämmelser och komma vidare med stadsutvecklingen i exempelvis Frihamnen i Stockholm. Det skriver Viggo Bekker Ståhl, Director på Stockholmsfilialen för Aareal Bank och Safa Mahmoudi, advokat och delägare på TM & Partners.
Nyheter
Trafikverket planerar för en ny dubbelspårig bana för höghastighetståg mellan Hässleholm och Lund. Sweco har nu fått uppdraget att utreda olika alternativa sträckningar för var den nya järnvägen ska byggas. Ordervärdet landar på runt 200 miljoner kronor.
Infrastruktur
Trafikverket överlämnade på torsdagen sitt förslag till nationell plan för transportsystemet för perioden 2018-2029. Här föreslår man bland annat fyrspår hela sträckan Uppsala-Stockholm, en första delsträcka på Norrbotniabanan, samt en lite långsammare höghastighetsbana.
Infrastruktur
Trafikverket har anlitat NCC för att bygga Centralen som är en pendeltågsstation under jord strax norr om Göteborgs centralstation samt en tågtunnel om 2 kilometer som en del av Västlänken. Enligt ett pressmeddelande från NCC har beställaren budgeterat etappen till cirka 3 miljarder kronor.