Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om laddinfrastruktur
Infrastruktur
Efterfrågan på laddning vid kommersiella byggnader ökar, men hur ska fastighetsägarna göra för att rusta sig inför en framtid där allt fler kommer att vilja ladda sina fordon på jobbet? Laddinfrastrukturföretaget ChargeNode har listat sex förslag.
Lagar & regler
Statliga och kommunala energibolag saknar lagstöd för sina installationstjänster vilket snedvrider både pris och konkurrens, enligt en ny kartläggning från Svenskt Näringsliv och Installatörsföretagen. Nu krävs regelöversyn.
Infrastruktur
Trots skriande brist på publika laddstationer vill branschen helst skynda långsamt. Det visar vår enkät med tolv fastighetsbolag. Osäkerheten är störst kring vilken teknik som överlever på sikt.
✓ Investeringsstrategin
✓ Lägesbild och status på utbyggnaden
✓ Prognos och mål fram till 2030
Infrastruktur
Stockholm får allt fler parkeringar med laddplatser. På söndag är staden med och inviger Sveriges största laddgata på Vallhallavägen. Målet är att det ska finnas 4 000 publika laddstationer redan i år. Här ser du hela listan på huvudstadens laddgator.
Infrastruktur
På måndag öppnar Europas största parkeringshus för laddbara bilar i Stockholm. Projektet är en del av stadens arbete med att elektrifiera trafiken och bygga över 100 000 nya laddplatser för elbilar fram till 2030.
Infrastruktur
Elbilar är nu de mest köpta i Sverige, men laddinfrastrukturen kvarstår i Europas bottenliga. ”Det är svårt att etablera laddplatser i takt med efterfrågan”, säger Stockholms stad. Fyra fastighetsägare inom bostäder, kontor och handel har dock hittat affärsmodeller för det med hjälp av ✓ Strategier ✓ Hastighet ✓ Betallösningar ✓ Byggtakt