Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Gustaf Hermelin
Nyheter
Gustaf Hermelin, chairman of Catena, has sold 250,000 shares in the company. According to the Swedish PDMR registry, he sold the shares on November 15th, for a price of 198.5 SEK per share, a total amount of close to 50 million SEK.
Kontor
År 2000 slogs IT-bolagen Information Highway och Connecta ihop under namnet Adcore. När sedan bubblan sprack omvandlades strategin. Förlustavdragen användes till fastighetsinvesteringar, då under namnet Klövern. Vi har träffat bolagets dåvarande vd Gustaf Hermelin som berättar om resan.
Börs
Gustaf Hermelin lämnar den operativa rollen som vd för logistikfastighetsbolaget Catena där han varit vd sedan 2011 och blir styrelseordförande i bolaget. Han efterträds av vice vd Benny Thögersen som i sin tur efterträds av CFO:n Peter Andersson som fortsatt kommer att ha ansvar för ekonomi och finans.
Handel
Catena har, genom dotterbolaget Queenswall, tecknat ett 15-årigt hyreskontrakt om 43 500 kvadratmeter med Boozt Fashion. Logistikfastigheten ska byggas i Norra Varalöv, ett område där Catena på sikt ser möjligheter till ett nytt E-handelskluster.
Börs
Som Fastighetsnytt rapporterade på fredagen uttryckte Aktiespararnas representanter på Tribonas extrastämma tvivel över att Catenas vd Gustaf Hermelin skulle väljas in i Tribonas styrelse då Catena har lagt ett bud på bolaget och skulle således få en orättvis insyn i bolaget, en insyn som potentiella konkurrerande budgivare inte skulle få.
Börs
Att Catena lägger ett bud på Tribona kom måhända som en oväntad vändning men enligt Catenas vd Gustaf Hermelin är det ändå ett logiskt bud och det stärker Catenas förvaltningsorganisation. Ska man ha en bra förvaltning då måste man finnas lokalt.
Nyheter
Fastighetsbranschen går mot specialisering där de olika företagen specialiserar sig på olika områden. Det menar Gustaf Hermelin, vd för Brinova, som sedan han tog över bolaget för drygt ett år sedan har fokuserat verksamheten på logistik. I ett samtal med Fastighetsnytt förklarar han att logistik är tuffare och riskfylldare än andra segment vilket förklarar den högre direktavkastningen.