Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla jobb

Processledare inom ekonomi sökes till HSB Affärsstöd

HSB Affärsstöd AB, Stockholm

Ansök nu

HSB är Sveriges ledande bostadskooperation med fastighetsförvaltning och bostadsutveckling som kärnaffär. HSB Affärsstöd är det nationella IT- och utvecklingsbolaget som är navet i HSB:s digitala omställning. Vi befinner oss på en otroligt spännande resa där varje individ har en viktig roll – vill du vara med och göra skillnad?

Processledare inom ekonomi sökes till HSB Affärsstöd 

HSB Affärsstöd befinner sig i början på en spännande resa där varje individ har en viktig roll - vill du vara med och göra skillnad? Här får du möjlighet att bidra och skapa egna erfarenheter inför framtiden på en varm arbetsplats med högt i tak. Låter det som något för dig? Då vill vi gärna se din ansökan så snart som möjligt!

HSB är Sveriges ledande bostadskooperation med fastighetsförvaltning och bostadsutveckling som kärnaffär. HSB Affärsstöd är det nationella IT- och utvecklingsbolaget som är navet i HSB:s digitala omställning. HSB Affärsstöd ansvarar för att leda utvecklingen av HSB:s digitala processer och affärsområdet har som målsättning att tillhandahålla Branschens bästa verksamhetsstöd. HSB Affärsstöd verkar i hela Sverige med kontor i Luleå, Stockholm, Göteborg och Malmö.

HSB Affärsstöd har varm arbetsmiljö med högt i tak och snabb förändringstakt, här erbjuds du att vara med och bidra till HSB:s fortsatta resa. Du får variation i arbetet och goda möjligheter att genom egna initiativ skapa dig unika erfarenheter för framtiden.

Om tjänsten
HSB söker nu en processledare som arbetar med att utveckla, implementera och förvalta HSB:s process- och IT-stöd.

Ditt uppdrag är att tillsammans med HSB-föreningarna vidareutveckla och förvalta digitala processer och verktyg, samt att utbilda, och följa upp hur överenskomna arbetssätt och IT-system används i praktiken. I denna tjänst arbetar du med processer för ekonomiska flödena och ekonomimodell och hur dessa ska utformas för att både stödja som HSB:s kärnprocesser inom t.ex.  fastighetsförvaltning som uppfylla såväl slutkundens som verksamhetens behov av uppföljning.

I din närmaste omgivning arbetar du i en grupp som innehåller både processledare, systemspecialister och användarstöd och du rapporterar till förvaltningsledare. Du kommer även arbeta tvärfunktionellt med andra processledare/verksamhetsutvecklare inom Affärsstöds organisation. Här får du viktig framåtriktad roll i gränslandet mellan verksamhet och IT.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i centrala Stockholm. Det kan förekomma vissa tjänsteresor i tjänsten.

Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av att implementera, förvalta och vidareutveckla digitala processer och regelverk för HSB:s gemensamma ekonomi- och informationsmodell och ekonomiska flöden.

Du kommer även ta emot och självständigt utreda vidareutvecklingsönskemål från verksamheten via vårt ärendehanteringssystem. Då ekonomimodell och ekonomiprocesser är nära sammankopplade med kärnprocesser och andra stödprocesser innebär det såväl tvärfunktionellt samarbete med processledare inom övriga områden som samarbete med systemspecialisterna i framtagandet av lösningsförslag på berörda IT-system samt testa och leda tester inför utveckling/införandet av ny funktionalitet och nya releaser.

Dina arbetsuppgifter kommer även bestå av att:

  • Vara sammankallande i referensgruppen som består av användare i olika HSB föreningar och förankra lösningar med dem.

  • Agera bollplank för verksamheten samt stötta superusers inom de ekonomiska flödena och i ekonomimodellen.

  • Utbilda i arbetssätt och funktionalitet.

  • Arbeta i projekt som berör ditt arbetsområde.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:  

  • Eftergymnasial utbildning inom ekonomi med inriktning redovisning

  • Mycket goda kunskaper i ekonomiska flöden från ax till limpa i affärssystem. Från försystem till huvudbok

  • Mycket goda kunskaper i vad en ekonomimodell är, hur den byggs upp för att stödja affärsmodellen.

  • Mycket goda kunskaper i svenska, tal och skrift  

  • Goda kunskaper i Office-paketet 

För att lyckas i rollen ser vi att du har minst 1 - 5 års erfarenhet av verksamhets- och processutveckling, att sätta dig in i behov, ensa och dokumentera krav och processer, tester samt utbildning av användare. Du har även 1 - 5 års erfarenhet av praktiskt förändringsarbete.

Du har tidigare arbetat med ekonomi och redovisning i 5-10 år och vi ser gärna att du har erfarenhet från fastighetsförvaltande bolag eller liknande verksamhet. Det är en fördel om du har arbetat med implementationer av system och att du har erfarenhet från en roll som beställare mot IT eller mot en systemleverantör. Det är även meriterande om du även har arbetat i en nationellt samordnande organisation och är van att hålla ihop mindre uppdrag/projekt.

Har du utbildning inom fastighetsekonomi är det positivt.   

Har du kunskap och erfarenhet av PM3 förvaltningsstyrningsmodell så är det meriterande. Likaså erfarenhet från UERP/UBW/ Agresso eller motsvarande affärssystem.

Personliga egenskaper
För att lyckas i arbetet behöver du som person ha ett eget driv, vara uthållig och initiativrik. Du är en van problemlösare och du löser problem självständigt. Det är av stor vikt att du arbetar bra både självständigt och i team. Du är duktig på att skapa långsiktiga relationer och din samarbetsförmåga är mycket god. Du är resultatinriktad. Rollen kräver att du har en god kommunikationsförmåga både muntligt och skriftligt och att du har förmåga att bygga förtroende hos andra.

HSB erbjuder
HSB strävar hela tiden efter att bli bättre, både som organisation och som arbetsplats, och det blir vi när medarbetarna utvecklas. Hos HSB är det du som påverkar din utveckling. Med den rätta ambitionen och stark drivkraft är en anställning inom HSB en bra investering i din karriär. Organisationen präglas av kärnvärderingarna Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke och Samverkan och beslutsvägarna är korta, vilket innebär att du ges goda möjligheter att påverka. Du får också stor frihet under ansvar i arbetet och HSB försöker alltid – så långt det är möjligt – att hjälpa dig att skapa balans i tillvaron mellan jobb och fritid. Genom att bidra till organisationers framgång kommer dina insatser värdesättas. Möjligheterna finns hos HSB.

Välkommen med din ansökan! 
Om du tycker att tjänsten som Processledare inom ekonomi passar väl in på dina kvalifikationer och på hur du vill arbeta, skicka din ansökan snarast. 

I denna rekrytering samarbetar HSB affärsstöd med Fasticon. Alla ansökningar behandlas konfidentiellt och löpande. För att säkerställa att dina personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR tar Fasticon inte emot ansökningar via e-post.  

Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Caroline Lyngen på caroline.lyngen@fasticon.se eller 072-451 67 84. Sista ansökningsdag är den 16 januari. 

Om Fasticon 
Fasticon är specialister på kompetensförsörjning inom samhällsbyggnadssektorn. Vi hjälper våra kunder att förstärka sina organisationer genom att attrahera, utveckla och behålla rätt kompetens. Det gör vi genom att utbilda, rekrytera och hyra ut yrkesverksamma som bidrar till värdeskapande samhällsbyggnad. Kunderna finns över hela Sverige och vi utgår från kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.fasticon.se och sök lediga jobb på www.fasticonjobb.se.

Publicerad 2021-12-17

Ansök nu