Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla jobb

Hyresekonom till Huddinge kommun

Huddinge kommun, Stockholm

Ansök nu

Vill du arbeta i en central funktion i en helt ny roll? Är du en nyfiken problemlösare? Har du förmåga att se förbättringsmöjligheter? Huddinge kommun erbjuder en verksamhetsnära roll i en snabbväxande organisation!

Bakgrund om Huddinge kommun
Huddinge är en stor Stockholmskommun med mer än 110 000 invånare. Här pågår en kraftfull utveckling som påverkar hela regionen. Vi har flera stora infrastrukturprojekt på gång, bland annat Tvärförbindelse Södertörn och Spårväg syd. I Flemingsberg skapas en ny stadskärna och ett resecentrum som blir knutpunkt för 600 000 resenärer. Kungens kurva utvecklas till en urban stadsdel med 3500 bostäder mitt i Skandinaviens största shoppingområde. Här skapar vi goda livsmiljöer och ett växande näringsliv. Vi planerar, utvecklar och bygger ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.

Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för samtliga strategiska fastighets- och lokalfrågor. Strategisk fastighets- och lokalsektion är en av fyra sektioner inom kommunstyrelseförvaltningens ekonomiavdelning (budget- och kvalitetssektion, strategisk fastighets och lokalsektion, redovisningssektion, upphandlingssektion). Kommunfullmäktige har beslutat om en ny lokalförsörjningsprocess där Huddinge kommunstyrelseförvaltning ska bygga upp, implementera och administrera en central lokalbank och ett internhyressystem för hela kommunens bestånd av verksamhetslokaler.

På grund av denna satsning i kommunen så söker vi en framåtriktad hyresekonom till vårt nya team som vill vara med och på vår tillväxtresa.

Tjänsten
Som hyresekonom hos oss kommer du att ha en central och viktig roll. Du kommer att ansvara för administrationen av kommunens hyresavtal för inhyrning- och vidare uthyrning av verksamhetslokaler. Du har också ansvar för kommunens lokalbank och systemansvar för kommunens hyressystem. Inledningsvis kommer du att delta i arbetet med att bygga upp lokalbanken och implementera det nya internhyressystemet. Därefter kommer ditt uppdrag vara att ansvara för löpande administration av internhyressystem och lokalbank, samt att ta fram budgetunderlag för kommunens framtida lokalkostnader.

Din servicekänsla, nyfikenhet och samarbetsförmåga är några av dina framgångsfaktorer. I denna roll rapporterar du till chefen för strategisk fastighets- och lokalsektion och utgår från vårt trevliga kommunhus på Kommunalvägen 28. Du kommer vara en del av ett litet och tight team i en miljö som präglas av engagemang och framåtanda.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Upprätta internhyresavtal för kommunens verksamhetslokaler

  • Medverka vid upphandling/inköp av nytt hyressystem

  • Lägga upp avtal för in- och uthyrning i hyressystemet

  • Medverka och administrera inhyrning, uppsägning och avflyttning av verksamhetslokaler från Huge och externa fastighetsägare

  • Ha bevakning av villkor i hyresavtal

  • Löpande säkerställa befintliga och nya hyreskontrakt och förändringar av hyresvillkor

  • Ha systemansvar för kommunens hyressystem

  • Administrera kommunens lokalbank

  • Kontera hyresfakturor

  • Avisera hyror

  • Ha kontakt med fastighetsägare och verksamhet avseende hyres-, avtals- och brukarfrågor

  • Administrera ärenden till hyresnämnd vid hyrestvist

Erfarenhet och kompetens
Vi ser gärna att du har en ekonomiutbildning, gymnasieekonom eller motsvarande. Du har flera års dokumenterad erfarenhet av en administrativ roll såsom hyresadministratör, fastighetsadministratör eller liknande. Kunskap om lokalhyresjuridik samt erfarenhet av att arbeta i ett hyresadministrationssystem är krav för tjänsten.

Vi tror att du är en van Office-användare och har goda kunskaper i det svenska och engelska språket, i såväl tal som skrift. Givetvis är du van vid arbete som innebär sociala kontakter och nära samarbeten. Vana av att arbeta i en offentlig verksamhet ser vi som meriterande.

Personliga egenskaper
För denna roll söker vi dig som har förmågan och viljan att arbeta framåtriktat, tillsammans med andra mot gemensamma mål. Som person är du trygg i dig själv, analytisk och ansvarstagande. I ditt arbete är du strukturerad och noggrann och du kommer gärna med förslag på hur vi kan effektivisera våra arbetsmetoder.

Din positiva inställning och smidighet när det gäller kommunikation bidrar till att skapa och upprätthålla ett bra samarbetsklimat. Engagemang, långsiktighet och stark drivkraft är viktiga hörnstenar i ditt arbete.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett utvecklande och omväxlande arbete i en av Sveriges snabbast växande kommuner. Du kommer arbeta nära besluten på en strategisk nivå. Eftersom tjänsten är ny och håller på att utvecklas har du möjlighet att själv vara med och utveckla uppdraget tillsammans med dina kollegor. För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. 

Läs mer på www.huddinge.se/formaner

För mer information och ansökan
I denna rekrytering samarbetar Huddinge kommun med Real Competence. Du söker genom att gå in på www.realcompetence.se och klicka på ”Lediga Jobb”. Vi behandlar ansökningarna löpande så sök snarast, dock senast den 23 juli 2021. Alla ansökningar behandlas givetvis konfidentiellt. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Jennica Klaman på jennica.klaman@realcompetence.se.

Publicerad 2021-06-22

Ansök nu