Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla jobb

Fastighetschef till Värmdö kommun

Värmdö kommun, Stockholm

Ansök nu

Drivs du av att bygga goda förutsättningar för våra invånare och näringsliv och utveckla unika fastigheter i vår underbara kommun? Då kanske du är vår nya Fastighetschef?

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.

Till Samhällsbyggnadskontoret söker vi en Fastighetschef!

Värmdö kommun är en av Sveriges snabbast växande kommuner och här pågår bland annat landets enskilt största VA-utbyggnad. Vi har snabbt förflyttat oss från ett industrisamhälle till en expansiv kommun med fortsatt tillväxt i både stads- och landsortsmiljö. Nu bygger vi unika bostäder i kulturhistoriska fabrikslokaler och skapar nya mötesplatser för framtidens medborgare och företagare. Den geografiska spridningen och bredden på de olika verksamheter som finns inom Värmdö kommun skapar dynamiska utmaningar för att skapa likvärdighet och goda förutsättningar för Värmdös invånare och näringsliv.

På en ort med stark tillväxt behövs en handlingskraftig fastighetsavdelning som hjälper oss att bygga nya och utveckla befintliga förskolor, skolor, äldreboenden, bostäder och idrottsanläggningar för att möta medborgarnas behov. Fastighetsavdelningen har det viktiga uppdraget att nu söker vi efter dig som vill vara hjälpa oss utveckla vår underbara kommun! 

Är du vår nästa fastighetschef?

Vi söker dig som vill ansvara för kommunens fastighetsförvaltning. Det innebär ett ansvar över ett fastighetsbestånd som består av cirka 200 000 kvadratmeter lokaler i skolor, vård- och omsorgsfastigheter, idrottsfastigheter, kontor med mera. Du kommer att leda arbetet med planering och budgetering av såväl nybyggnation, ombyggnation, förvaltning och underhåll av kommunens fastigheter samt ha helhetsansvaret för att det tekniska och ekonomiska resultatet i vårt fastighetsbestånd utvecklas enligt mål och budget. Du kommer ha ett nära samarbete med kommunens lokalstrateg.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Självständigt ansvara för intäkter, kostnader, investeringar och utveckling avseende helheten för samtliga fastigheter i beståndet

  • Du har budget, verksamhets, personal- och arbetsmiljöansvar för avdelningens cirka 15 medarbetare samt ingår i samhällsbyggnadskontorets ledningsgrupp

  • Du kommer att vara en viktig part i vårt arbete att verka mot uppsatta mål för bland annat energieffektivisering och trygghetsfrågor

  • Driva utvecklingsfrågor utifrån ett fastighetsperspektiv, att fortsätta utveckla ett effektivt fastighetsunderhåll samt att bibehålla en hög servicegrad mot våra kunder

  • Du ansvarar tillsammans med medarbetare bland annat för projektering, upphandling, entreprenadkontroll, besiktning, byggledning och kontroll beträffande ny-, om- och tillbyggnad av kommunala fastigheter

  • Vidare ansvarar du också för planering och uppföljning av både löpande och planerat fastighetsunderhåll, drift och underhåll av kommunens lokaler, samt intern och extern uthyrning av lokaler och bostäder

  • Värmdö kommun står för ett tydligt ledarskap som gör det möjligt för dina medarbetare att utföra sitt arbete och själva ta ansvar för sin personliga utveckling och kompetens. Det innebär att ledarskap är din viktigaste arbetsuppgift

Kvalifikationer och personlighet

  • Vi söker dig som har flerårig arbetslivserfarenhet från fastighetsbranschen och har en dokumenterat god ledarerfarenhet

  • Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med lokalhyresjuridik, budgetansvar, investeringskalkylering och ekonomiuppföljning

  • Du är en trygg förhandlare

  • Du är van vid att arbeta med strategiska utvecklingsfrågor

  • Du bör även ha kunskap om, och erfarenhet av, kvalitetsledningssystem

  • Du är van vid att kommunicera i tal och skrift samt skapar goda relationer på olika organisatoriska nivåer, och förstå kundens behov

  • Du är analytisk, strategisk och har en förmåga att hantera komplexa frågor

  • Som person är du strukturerad, målmedveten, drivande och har en stor passion för människor och fastigheter

  • Du är också prestigelös, kan prioritera, fattar tydliga beslut, delegerar och följer upp 

  • Du är en god lyssnare, samverkansinriktad och har förmågan att verka i politiskt styrd organisation

Utbildning

Meriterande med högskole- eller universitetsutbildning inom företagsekonomi eller motsvarande med inriktning mot fastighetsförvaltning eller annan erfarenhet som kan anses likvärdig.

I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, personalstöd, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.

Anställningen omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Värmdö kommun med People360. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Anette Stenseth på tel; 0707-794 874 eller Judith Kovacs på tel; 0705–111 466. Urval kommer att ske löpande, så ansök gärna med meritförteckning tillsammans med ett personligt brev så snart som möjligt!

Varmt välkommen med din ansökan, vi ser fram emot att ses!

Publicerad 2021-05-11

Ansök nu