Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla jobb

Facility Manager till Toyota Material Handling Europe, Mjölby

Toyota Material Handling Europe AB, Mjölby

Ansök nu

Toyota Material Handling Europe (TMHE) helps businesses of all sizes across Europe meet today’s material handling challenges with a full range of Toyota counterbalanced forklift trucks, warehouse equipment, services and added value solutions, including service contracts, short term rental, used trucks and the Toyota t-site Fleet Management Solution. Active in more than 30 countries across Europe and with headquarters in Sweden, TMHE has a European office outside Brussels and factories in Ancenis (France), Bologna (Italy) and Mjölby (Sweden). With about 11 700 employees along with a network of independent distributors and dealers, TMHE is the European regional organization of Toyota Material Handling Europe Group (TMHG), which is part of Toyota industries Corporation (TICO) – the global leader in material handling equipment.

Motiveras du av möjligheten att vara med och bygga upp en ny avdelning? Har du bakgrund inom Facility Management och ser tillfället att tillämpa din tidigare erfarenhet i en roll med stort fokus på service? Är du dessutom en prestigelös, engagerad och initiativtagande individ som lockas av möjligheten att arbeta lokalt samtidigt som du tillhör en stor global koncern?

Toyota Material Handling Europe erbjuder dig en spännande roll där du ges stort mandat att vara med och påverka i en betydelsefull position.  

Om tjänsten
På Toyota Material Handling Europe (TMHE) i Mjölby utvecklas och produceras materialhanteringslösningar såsom truckar och innovativa energilösningar. På siten finns förutom en stor produktionsavdelning även huvudkontor, labbverksamhet, matsal, museum med mera. Vi söker nu en Facility Manager som kommer att ansvara för alla site gemensamma ytor inom TMHEs område (utöver produktion och lager) vilket uppgår till ca 60 000 kvm.

Rollen är ny inom TMHE vilket innebär att du inledningsvis kommer att ansvara för att ta fram och sätta en strategisk plan för hur arbetet inom Facility Management ska bedrivas. Både vad gäller arbetssätt, processer, funktioner men också roller och ansvarsfördelning. Tjänstens övergripande ansvarsområde sträcker sig från ombyggnationer, underhåll, till internservice med mera. På siten finns flera olika verksamhetsområden med olika behov och krav vilket gör att tjänsteutbudet behöver anpassas därefter. Idag ingår inget personalansvar i rollen men på sikt kommer det troligen att finnas direktrapporterande medarbetare. Rollen innebär en bred leverans av FM-tjänster med tyngdpunkt på strategisk leverans av hårda FM-tjänster inom underhåll, investeringar och långsiktiga planer för egenägda fastigheter.

I rollen ingår att:

  • Planera, styra, följa upp och utveckla sitens arbete inom ramen för Facility Management.

  • Ansvara för budget och resultat inom enheten för Facility Management.

  • Uppföljning av efterlevnad på ingångna kontrakt kopplade till både fastigheter, installationer såsom service- och tjänsteavtal.

  • Identifiera förbättringsområden, driva och medverka i förbättringsprogram och projekt i syfte att öka kostnadseffektivitet och uppnå effektivare rutiner, metoder och driftprocesser.

  • Inköp av varor och tjänster, upprätta servicekontrakt med entreprenörer.

  • Övergripande ansvar för att säkerställa en välfungerande fastighet -och serviceorganisation genom att strategisk ansvara för tillsyn och underhåll.

  • Ansvara för säkerhet såsom skalskydd samt brandskydd.

Tjänsten är placerad vid siten i Mjölby och kräver en hög närvaro och synlighet på plats. Vi vill att du är bosatt med ett pendlingsavstånd om ca 45 minuter från Mjölby. Rollen rapporterar till Director Shared Service Center.

Är det här du?
För att vara framgångsrik i denna roll ser vi gärna att du idag arbetar i en motsvarande roll med övergripande ansvar för Facility Management i en större verksamhet. Exempelvis inom lager/logistik eller industriverksamhet. Alternativt arbetar du på ett av FM-bolagen och ser en möjlighet att här få verka i en mer långsiktig roll. Du har en övergripande fastighetsteknisk förståelse med kunskaper inom områden såsom exempelvis bygg/brand/underhåll/skalskydd. Vidare vill vi att du har en god erfarenhet och förmåga att tolka, teckna och följa upp avtal.  I tidigare roller har du troligen haft personalansvar alternativt har du skaffat dig goda ledaregenskaper genom ett indirekt sådant.

Med stor sannolikhet har du en akademisk utbildning i grunden alternativt har du skaffat dig motsvarande erfarenhet genom arbete. Mycket goda
kunskaper i svenska och engelska är ett krav.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är en initiativrik och drivande person med en hög analytisk och strategisk förmåga som trivs i en bred roll med stort eget ansvar. Vidare tycker du om problemlösning och möter problem med en flexibel och serviceinriktad inställning.  Du är självgående och har förmågan att strukturera och prioritera dina arbetsuppgifter. Då rollen har många kontaktytor behöver du vara en god kommunikatör och nätverkare på alla nivåer både internt såsom externt.  

Vill du veta mer?
I denna rekrytering samarbetar Toyota Material Handling Europe med Level Recruitment. Vänligen sök tjänsten genom att klicka på "ansök"-knappen här intill. Vid frågor vänligen kontakta rekryteringskonsult Carolina Eskengren på 08-120 50 427. Urvalet av ansökningar sker löpande.
Välkommen in med din ansökan!

Publicerad 2022-04-26

Ansök nu