Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Uthyrning

“Sju av tio är negativa till marknadshyror”

Publicerad: 5 September 2018, 12:02

Marie Linder.

Foto: Hyresgästföreningen.

Enligt en undersökning från Novus/Hyresgästföreningen är sju av tio negativt inställda till marknadshyror. Enligt samma undersökning finns det inte något stöd i någon av partiernas väljargrupper.


Ämnen i artikeln:

HyresgästföreningenMarknadshyror

Enligt en undersökning från Novus/Hyresgästföreningen är sju av tio negativt inställda till marknadshyror. Enligt samma undersökning finns det inte något stöd för marknadshyror i någon av riksdagspartiernas väljargrupper.

Marknadshyror är ett fenomen som av vissa lyfts fram till en dellösning till bostadsbristen, främst som något som ska öka rörligheten. Hyresgästföreningen är starkt kritiska och enligt den nya undersökningen är fler väljare negativa till marknadshyror än vad som är positiva, i samtliga partier.

Hos Centerpartiet, Liberalerna och Moderaterna, där stödet för marknadshyror är som störst, med en fjärdedel, är motståndet trots allt större. Hos Centerpartiet är 56 procent av väljarna negativt inställda till marknadshyror, Moderaterna 52 procent och Liberalerna 47 procent.

Den väljargrupp där motståndet mot marknadshyror är som störst enligt undersökningen är hos Socialdemokraterna och Vänsterpartiet där 92 procent av väljarna i respektive parti är mycket eller ganska negativt inställda till marknadshyror. Bland Miljöpartiets väljare är siffran 80 procent.

– Jag har deltagit i många debatter runt om i landet där politiker från Alliansen och Sverigedemokraterna förespråkat olika former av friare hyressättning, alltså marknadshyror. Det tycker jag är väldigt märkligt med tanke på att varken hyresgästerna, allmänheten eller deras väljare håller med dem, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.