Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Uthyrning

Hufvudstadens vd om efterfrågan i pandemins spår: ”Fokus är att minska våra vakanser”

Publicerad: 25 januari 2022, 14:22

Förra året öppna Huvfudstaden dörrarna till det egna coworkingkonceptet Cecil (till vänster). Idag står företag på väntelista dit, enligt bolagets vd Anders Nygren.

Foto: Mattias De Frumerie/Hufvudstaden.

Hufvudstaden, med mycket centrala butiks- och kontorslokaler i city, har haft det tufft under pandemin med delvis fallande resultat. Vi har pratat med bolagets vd Anders Nygren om status på marknaden just nu - och hur den flexibla trenden påverkar bolaget framåt.


Ämnen i artikeln:

Fem frågorHufvudstadenAnders Nygren

Det pratas mycket om ökad flexibilitet, både vad gäller kontraktstider och själva lokalerna. Hur märker ni det i er dagliga verksamhet?   
– Vi ser en viss ökad efterfrågan vad gäller flexibla kontraktstider jämfört med innan pandemin, men det finns samtidigt företag som söker tryggheten som de får med ett längre kontrakt. Samtidigt har det alltid funnits nystartade och mindre företag som sökt sig till mer flexibla kontorslösningar som kontorshotell och coworking. Vårt nystartade koncept Cecil Coworking, som öppnade för ett år sedan, bekräftar verkligen den trenden. Där har vi i princip fullt uthyrt med företag på väntelista just nu.   

Läs även: Lokalmarknadens behov av flexibilitet ökar

Är ni mer flexibla nu än innan pandemin?
– Vad gäller utformningen av lokalerna så finns det hos en del kunder ett större intresse av att utforma eller förändra lokalerna för att bättre passa nya digitala arbetssätt där exempelvis hybridmöten blir vanligare. Men förändringar görs också för att kontoret ska lämpa sig bättre för socialt umgänge samt bli en attraktivare mötesplats. 

Enligt Objektvision var det vanligare att tidigare butikslokaler hyrdes ut som annat (ex. kontor eller kliniker) under förra året för att möta marknaden. Har ni anpassat lokaler efter nya typer av hyresgäster på det sättet?   
För vår del har det varit få förändringar i vårt bestånd av butikslokaler. En förklaring är nog våra centrala lägen där många varumärken fortfarande vill vara representerade. Vi har ett par exempel på hyresgäster som har fått ett minskat lokalbehov och det har gjort att vi delat en lokal i två. I ett par fastigheter gör vi i samband med byte av hyresgäster en omfördelning av ytorna där butikerna inte längre blir lika djupa och de inre delarna hyrs i stället ut till gym eller liknande.   

Läs även: LISTA: Största affärerna rekordåret 2021

Vilken är den stora utmaningen på uthyrningssidan just nu skulle du säga? Hur tror du att 2022 kommer att utvecklas?   
– Vårt fokus är att minska våra vakanser som stigit något på grund av pandemin. Från hösten förra året ser vi ett tydligt ökat intresse för våra lediga lokaler. Jag tror att vi kommer se en fortsatt stark hyresmarknad under året, men det kan påverkas av faktorer som inflationen, spänningar inom världspolitiken och pandemins utveckling. 

Har ni funderat på att göra om befintliga kontorslokaler till annat – exempelvis coworking?  
– Förra året startade vi vår första egna coworking, vilket varit mycket lyckat. Nu funderar vi på hur vi ska gå vidare och fortsätta utveckla konceptet. 

Maria Nordlander

Redaktör (Föräldraledig)

maria.nordlander@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.