Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Uthyrning

Arnhult: Samma kostnad men dubbel hyra i NY

Publicerad: 21 September 2018, 10:20

Rutger Arnhult, vd Klövern. Bild: Agora

Klövern bygger i New York till samma kostnad som det kostar att köpa på Kungsholmen i Stockholm – men topphyran i området är dubbelt så hög. Det säger Klöverns vd Rutger Arnhult till Fastighetsnytt, och berättar om bolagets ambition att sprida risken i bolaget till fler marknader.


Ämnen i artikeln:

Klövern FastigheterRutger Arnhult

Klövern bygger i New York till samma kostnad som det kostar att köpa på Kungsholmen i Stockholm men topphyran i området är dubbelt så hög. Det säger Klöverns vd Rutger Arnhult till Fastighetsnytt.

Klövern meddelade tidigare i år att man gått in på den amerikanska marknaden genom att köpa en tomträtt på Broadway på Manhattan för 16 miljoner dollar.

Klövern siktar på att omvandla området, som i dagsläget används som parkering, till en kontorsbyggnad på 14 000 kvadratmeter.

– Det är rätt häftigt. Vi får ju nyproducerat på Manhattan. På Broadway kommer vi landa på samma kvadratmeterpris som man köper renoverade kontorsfastigheter på Kungsholmen för. Topphyrorna på Kungsholmen är 6 000 per kvadratmeter medan topphyrorna i vårt område är 12 000 kronor per kvadratmeter, säger Arnhult.

– Sen har du ju högre räntor i USA men skillnaden är ändå slående.

Den amerikanska centralbanken Federal Reserve började höja styrräntan för ett par år sedan och den ligger nu på 2 procent. I Sverige ligger den som bekant fortsatt på -0,5 procent.

Hoppas sprida risken
Några månader efter det första köpet meddelade Klövern att man köpt ytterligare en fastighet i New York för 36 miljoner dollar. Förhoppningen är att intåget i USA ska minska risken i bolaget på sikt genom att ge exponering mot en marknad som kan gå starkt när det går lite svagare i Sverige och vice versa.

– Att gå ut och skapa nya hemmamarknader. Det sänker på sikt bolagets risk. Och det är det vi åstadkommer. Och någon gång måste man ta klivet, säger Arnhult.

Det är givetvis förknippat med vissa risker att ge sig in på en ny marknad där man inte har lokalkännedom, särskilt om det ligger på en annan kontinent. Enligt Arnult hade bolaget antagligen inte vågat ta steget om man inte trott att man inte snabbt kunnat jobba upp vad som bedöms vara en kritisk massa.

– Vi hade nog inte gjort det första projektet om vi inte trodde starkt att vi skulle kunna göra det andra, säger han.

Han påpekar även att bolagets samarbetspartners har god kännedom om de lokala förhållandena i staden.

Samtidigt är konkurrens på marknaden minst lika tuff som på hemmaplan och det finns inga garantier för att bolaget lyckas få tag på fler intressanta objekt.

– Det är ganska unikt att vi hittat de här projekten. Det är inte säkert vi hittar fler, säger Arnhult.

Förra året gick Klövern in på den danska marknaden genom att köpa fastigheter i Köpenhamn. Det gör att bolagets nordiska bestånd nu är koncentrerat till triangeln som sträcker sig från Uppsala och Göteborg i norr ner till Köpenhamn.

Även i Köpenhamn började Klövern köpa fastigheter först då man trodde sig kunna följa upp med fler förvärv. Bolaget har nu fastigheter för omkring fyra miljarder kronor där, vilket är mer än i Göteborg men fortfarande mindre än en tiondel av bolagets totala fastighetsbestånd.

– Det är inte en rimligt viktning utan vi måste vikta upp i Köpenhamn för att vi ska få någon effekt på vår diversifiering. Ambitionen är så klart att bli större i Köpenhamn, säger Arnhult.

På sikt kan det bli aktuellt att ta sig in på ytterligare marknader i regionen.

– Det är inget som hindrar oss att ta klivet in i Oslo eller Helsingfors. Det är de två marknader som ligger närmast till hands, säger Arnhult.

Det är dock inget som är aktuellt i nuläget då bolagets resurser inte räcker till för att ge sig i kast med ytterligare nordiska marknader. Det finns heller inga planer på att ge sig in på någon ny stad i USA.

Oskar von Bahr

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.