Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Transaktioner

SBAB ställer in säljplaner

Publicerad: 15 September 2013, 16:41

Per Dahlstedt

Efter en aktiv vår med flera intressenter har SBABs styrelse och ledning beslutat att företagsdelen blir kvar inom bolaget.


Ämnen i artikeln:

SBAB

Det har gått drygt ett år sedan SBAB berättade i Fastighetsnytt om den planerade försäljningen av företagsdelen av verksamheten.  Efter en aktiv vår med flera intressenter har dock SBABs styrelse och ledning beslutat att företagsmarknadsverksamheten blir kvar inom bolaget. Affärsområdet slås också samman med den del som ansvarar för bostadsrättsföreningar med ambitionen att bli en starkare aktör på marknaden för flerbostadshus.

Motivet för en försäljning var dels utvecklingen av konsumentbanken vilket gjorde att den strategiska passformen med en företagsverksamhet inte ansågs bra. Dels fanns det en oro om framtida regelverksförändringar och kapitalfrågan, vilket ansågs kunna innebära begränsade möjligheter att hantera tillväxt och utveckling för konsumentbanken. Beslutet blev då att det bästa var en renodling av företagsdelen för att hitta en ny aktör med bättre möjligheter att utveckla den portföljen.
– Det var aldrig en fråga om att vi haft en för hög riskexponering, dålig lönsamhet eller missnöjda kunder utan av kapital- och strategiska skäl såg vi en större nytta i renodling och försäljning, säger Per Dahlstedt, affärsområdeschef Företag, SBAB.

Behåller portföljen
Försäljningsarbetet pågick aktivt under våren och SBAB hade ett flertal seriösa intressenter som tittat på hela eller delar av verksamheten. Det var alltifrån traditionella banker och institutioner till private equity bolag som kom med förfrågningar. Men man kom aldrig så långt att det diskuterades ett pris.
– I takt med att beslutsunderlaget växte fram, när regelverk och sådant landat, så har så styrelse och ledning kom fram till att det är bättre för SBAB att ha kvar företagsportföljen, för det är en lönsam affär och den stärker vår ställning inom vår kärnaffär, det vill säga finansiering av boendet, säger Per Dahlstedt.

Ökat fokus på flerbostadshus
I mitten på juni togs också beslutet att slå samman de två enheterna för företag och bostadsrättsföreningar och därigenom kunna utnyttja de synergier som finns i att agera gemensamt, för att skapa en starkare enhet för finansiering av flerbostadshus.
– Vi har störst andel av bankerna vad gäller bostadsrättsfinansiering, 16 procent av marknaden, som vi avser att fortsätta utveckla och vi har legat i topp i Svenskt kvalitetsindex nio år i rad. Nu kan vi återigen öka vår aktivitet när det gäller flerbostadshus men vi kommer också, som en konsekvens av strategivalet, fortsätta nedtrappningen av att finansiera kommersiella fastigheter, säger Per Dahlstedt

Företagsutlåningen uppgick vid årsskiftet 2011/2012 till 43,8 miljarder kronor vilket i dag har minskat med närmare 10 miljarder. Den sammanslagna enheten har nu en total utlåning på cirka 90 miljarder.
– Vi kommer på företagssidan fortsätta med viss renodling av den befintliga portföljen vilket innebär att vi successivt lämnar vissa segment, till exempel kontor och logistik, men i gengäld växer vi på andra delar som bostäder i storstäder och tillväxtregioner för medelstora till större fastighetsbolag. På bostadsrättsmarknaden ser vi stor potential kring nyproduktion, en viss ökning vad gäller ombildningar och att bättre utveckla affärerna med föreningarnas medlemmar. Vi har ett gott namn i marknaden, mycket kompetens och en fantastisk kundbas, säger Per Dahlstedt.

Nya ledningsgruppen
Den nya enheten består i dag av 38 medarbetare där samtliga är rekryterade inom den egna verksamheten. Per Dahlstedt blir chef för den nya ledningsgruppen som i övrigt består av Tim Pettersson, försäljningschef, Mikael Wårell, Chef Analys och kreditprocess, Carl Lindståhl, Marknad och Medlemmar, Gunilla Öjeman Ursäter, Affärssupport och Stefan Soreby, Controller.

Mattias Fröjd

Ämnen i artikeln:

SBAB

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.